Drugie pytanie skierowane do nauczycieli i wychowawców przedszkoli odnosiło się do tego, jakie znaczenie dla dziecka ma zapoznawanie się ze specyfiką różnych zawodów. Odpowiedzi ilustruje |Wykres nr 29|:
Wykres nr 29. Znaczenie specyfiki różnych zawodów dla dziecka w opinii
Źródło: opracowanie własne.
Zdecydowana większość badanej kadry pedagogicznej – 55% (11 osób), uważa, że zapoznawanie dzieci ze specyfiką różnych zawodów ma bardzo duże znaczenie, ponieważ powiększa jego wiedzę o świecie społecznym i ułatwia mu zrozumienie wielu aspektów związanych ze światem pracy i światem zawodów. Kolejne 45% (9 osób) ankietowanych twierdzi, że pogłębianie zasobu wiedzy o zawodach ma duże znaczenie, gdyż dziecko w wieku przedszkolnym chętnie przyswaja nowe informacje, a zdobyte wiadomości pojmuje z dużą dozą zaciekawienia. Do wyboru były jeszcze odpowiedzi: przeciętne – stanowi element szeroko rozumianego wychowania przedszkolnego; małe – ważniejsze jest wychowanie i edukacja w innych dziedzinach oraz nie wiem, ale te zagadnienia nie zostały wybrane przez żadnego z respondentów.
Według mnie, zapoznawanie dzieci ze specyfiką różnych zawodów ma duże znaczenie i zdecydowanie powinno zawierać się w programach wychowania przedszkolnego. Dzięki takiemu zasobowi wiedzy, dzieci w wieku przedszkolnym zdobywają niezbędne wiadomości o świecie pracy i świecie zawodów.
Specyfika różnych zawodów ma ogromne znaczenie dla dziecka, ponieważ pozwala mu na poznanie różnych ścieżek rozwoju zawodowego i na wyborze tej, która najlepiej odpowiada jego zainteresowaniom i predyspozycjom. Dziecko poznając różne zawody, może uświadomić sobie, jakie umiejętności i cechy charakteru są potrzebne do wykonywania danego zawodu oraz jakie korzyści i trudności związane są z danym zawodem. Dzięki temu dziecko może zwiększyć swoją świadomość zawodową i lepiej przygotować się do wyboru kierunku dalszej edukacji oraz do wyboru zawodu.
W wychowaniu przedszkolnym istotne jest, aby dzieci poznawały różne zawody poprzez zabawę i zajęcia praktyczne, takie jak na przykład odgrywanie ról zawodowych, poznawanie narzędzi i sprzętu związanego z danym zawodem, czy też odwiedzanie pracowni i warsztatów. Dzięki temu dzieci mogą lepiej zrozumieć specyfikę danego zawodu i połączyć teorię z praktyką.
Dokumenty zawierające treści preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym to przede wszystkim programy nauczania oraz plany zajęć, w których zawarte są cele i zadania dotyczące poznawania różnych zawodów oraz rozwijanie umiejętności potrzebnych do ich wykonywania. Również dzienniki zajęć, pomoce dydaktyczne oraz relacje z przeprowadzonych zajęć mogą zawierać informacje na temat preorientacji zawodowej.