Dokonując próby określenia pozytywnych i negatywnych wpływów na realizację zadań wychowawczych w badanej placówce uwzględniono następujące czynniki:
– bazę materialną i lokalową szkoły,
– ilość pracowników w szkole,
– stosunki rodziców do pracy szkoły,
– złą sytuację finansową szkoły
Uwzględniając pierwszy z wymienionych czynników brano pod uwagę ilość sal lekcyjnych, sal gimnastycznych, świetlicy oraz ich wyposażenie. Budynek wyposażony jest w salę gimnastyczną, świetlicę, bibliotekę szkolną z czytelnią, gabinet lekarski oraz stołówkę. Mieści się w nim 15 sal lekcyjnych. Klasy nauczania początkowego znajdują się na parterze jednopiętrowego budynku. Wszystkie izby są widne, część wyposażona jest w pomoce naukowe. Szkoła pracuje w układzie dwuzmianowym. Lekcje rozpoczynają się o 8.00 a kończą o godz. 15.50.
Z analizy sytuacji materialnej szkoły wynika, że jak większość szkół, cierpi ona na niedobory finansowe, co utrudnia pracę opiekuńczo ? wychowawczą szkoły. Z opinii nauczycieli można wnioskować, że najbardziej utrudnia im pracę dydaktyczną brak odpowiednich pomocy naukowych. Brak środków finansowych uniemożliwia także niesienie pomocy dzieciom z rodzin ubogich. Czynniki utrudniające realizację zadań opiekuńczo ? wychowawczych zostały zawarte w poniższej tabeli.
Tabela 1. Czynniki utrudniające realizację zadań opiekuńczo ? wychowawczych szkoły w opinii nauczycieli
Czynniki utrudniające pracę | Niedobory finansowe | Brak odpowiednich pomocy naukowych | Złe warunki lokalowe | Złe zachowanie uczniów |
L | 23 | 4 | 2 | 3 |
% | 71,9 | 12,5 | 6,2 | 9,4 |
Źródło: Opracowanie własne
Nauczycieli badanej placówki wypowiadali się także na temat czynników, które przyczyniają się do lepszego wykonywania zadań postawionych szkole. 20 z nich czyli (62,5%) twierdziło, że decydującą rolę odgrywa tu pozytywne zastawienie samego personelu. 21,9% wskazało na własną inicjatywę. Cztery osoby (12,5%) uważają, że duże znaczenie dla efektywności realizowanych funkcji opiekuńczo ? wychowawczych przez szkołę ma współpraca z rodzicami. Tylko jedna badana osoba powiedziała, że duże znaczenie mają dobre chęci uczniów. Wyniki te zostały zawarte w tabeli 2.
Tabela 2. Czynniki ułatwiające pracę opiekuńczo ? wychowawczą szkoły
Czynniki utrudniające pracę szkoły | Pozytywne nastawienie nauczycieli | Własna inicjatywa | Współpraca z rodzicami | Dobre chęci uczniów |
L | 20 | 7 | 4 | 1 |
% | 62,5 | 21,9 | 12,5 | 3,1 |
Źródło: Opracowanie własne
Analiza powyższa wykazała, że nauczyciele mimo pewnych braków i uniedogodnień starają się w pełni realizować postawione im zadania.