praca magisterska
M. Jakowicka przygotowała podział wycieczek na następujące wycieczki:
- wycieczka rozpoznawcza – ta wycieczka służy rozeznaniu w sposobie doświadczeń ucznia w stosunku do określonych obiektów środowiska (jeśli to wycieczka np. ekologiczna),
- wycieczka poznawcza – celem tej wycieczki jest pogłębienie istniejących albo zdobycie nowych spostrzeżeń oraz doświadczeń uczniów w bezpośredniej styczności z otoczeniem,
- wycieczka pogłębiająca – jest to rodzaj wycieczki, którą nauczyciel organizuje jeśli podczas opracowania materiału z wycieczki poznawczej powstały luki w jakości doświadczeń uczniów, które należy usunąć,
- wycieczka porównawcza – prowadzona jest zazwyczaj podczas końcowych zajęć cyklu dydaktycznego, zwłaszcza w części podsumowującej, porównawczej,
- wycieczka podsumowująca – organizowana jest po zakończeniu cyklu zajęć, podczas których powstały wytwory uczniów np.: prace techniczne, ilustracje, wypracowania, [1]
K. Denek proponuje następującą klasyfikację:
1. Wycieczki przedmiotowe:
-
- polonistyczne
- historyczne
- plastyczne
- geograficzne
- biologiczne
- botaniczne
2. Podział ze względu na organizatora ( szkolne, młodzieżowe, studenckie i inne)
3. Podział ze względu na charakter wycieczki ( piesze, kolarskie, itp.)
4. Podział ze względu na miejsce przeznaczenia (górskie, nizinne, wyżynne, miejskie, wiejskie)[2]
Przedstawienie pełnej systematyki wycieczek jest rzeczą trudną, gdyż klasyfikuje się je według cechy dominującej.
[1] M. Jakowicka: Bogacenie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem. Warszawa 1982
[2] K. Denek: Wycieczki we współczesnej szkole, Poznań 1997
jest to opracowanie pierwszego rozdziału podesłane przez studenta