Techniki badawcze według A. Kamińskiego1 to czynność praktyczna, regulowana starannie wypracowanymi dyrektami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów.
T. Plich następująco definiuje pojęcie odpowiadające zastosowanym przeze mnie technikom:
Wywiad według T. Plicha „jest rozmową badającego z respondentami według opracowanych wcześniej dyspozycji. Służy głównie do poznania faktów, opinii i postaw danej zbiorowości. Materiał uzyskany drogą wywiadu pozwala ponadto na analizę układów i zależności między zjawiskami”.
Fragment jednej z prac: „Ponieważ w badaniach przeprowadzonych dla potrzeb tej pracy posłużyłam się techniką wywiadu z nauczycielem, zachodziła potrzeba zastosowania kwestionariusza wywiadu, służącego do realizacji tej techniki. Jest to opracowany zbiór pytań otwartych, przeznaczony dla badanego, w tym przypadku dla nauczyciela. Wywiad z nauczycielem miał charakter pośredni, gdyż na podstawie udzielonych wypowiedzi gromadziłam informacje o dziecku i jego rodzicach, nie zaś o nauczycielu.”
[A. Kamiński Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej Wrocław 1974 Ossolineum s. 56]
[T. Plich Metodologia pedagogiczna badań środowiskowych Wrocław 1971 PWN s. 88]