Elementy edukacji nauczycielskiej

Istotnym elementem edukacji nauczycielskiej jest kształtowanie myślenia prospektywnego. Nauczyciel obiektem poznania powinien czynić nie tylko świat zewnętrzny, lecz także, a może przede wszystkim – samego siebie. Powód najprostszy takiego podejścia to ten, że obecnie kształceni nauczyciele-pedagodzy będą pracowali w zawodzie przez pierwsze ćwierćwiecze XXI wieku. Tempo zmienności każe przypuszczać, iż będzie to inny świat. Te kwestie nauczyciel-pedagog musi czuć i odbierać inaczej niż przedstawiciele innych zawodów.

Ważny powód konieczności edukacji prospektywnej nauczycieli-pedagogów wiąże się ze swoistością ich bytu. Obszar ich zainteresowań coraz bardziej wyznaczany będzie potencjalnością ucznia, a nie istniejącym stanem jego rozwoju, a więc trzeba będzie bardziej inspirować i stymulować nowe szanse rozwojowe, procesy wzrostu, „stawania się”, dochodzenia do człowieczeństwa.

Ważnym postulatem kształcenia nauczycieli – pedagogów staje się wymóg krytyczności myślenia. Ujawnienie ukrytych form panowania nad człowiekiem wymaga specyficznej edukacji, zwłaszcza edukacji intelektualnej. Ważne jest, by te zjawiska zrozumieć i skutecznie się im przeciwstawiać Może to czynić tylko ten nauczyciel-pedagog, który posiadł najwyższy poziom rozwoju zawodowego w postaci tożsamości  podmiotowej.

Edukacja nauczycielska jest procesem przygotowującym przyszłych nauczycieli do pracy w szkole. Elementami edukacji nauczycielskiej są:

  1. Teoria pedagogiczna: przyszli nauczyciele poznają różne teorie dotyczące procesu uczenia się, rozwoju dziecka oraz metod nauczania.
  2. Metodyka przedmiotu: przyszli nauczyciele uczą się, jak przygotowywać i prowadzić zajęcia dydaktyczne w swoim przedmiocie specjalizacji.
  3. Psychologia: przyszli nauczyciele poznają podstawy psychologii dziecka oraz zagadnienia związane z rozwojem emocjonalnym i poznawczym uczniów.
  4. Praktyka pedagogiczna: przyszli nauczyciele uczestniczą w praktyce nauczycielskiej, co pozwala im zdobyć doświadczenie i umiejętności potrzebne do pracy z uczniami.
  5. Kształcenie zawodowe: przyszli nauczyciele uczą się, jak radzić sobie z trudnościami związanymi z pracą zawodową, takimi jak trudne zachowanie uczniów czy niepowodzenia szkolne.
  6. Kształcenie specjalistyczne: przyszli nauczyciele mogą uczyć się specjalistycznych metod nauczania, takich jak terapia pedagogiczna, pedagogika specjalna, czy edukacja ekologiczna.
5/5 - (2 głosów)
image_pdf

Dodaj komentarz