Drugi nurt, humanistyczny zakłada, że umysł buduje i realizuje się poprzez zastosowanie w kulturze ludzkiej. Z tego powodu można by go nazwać także nurtem kulturowym. Nawiązuje on z jednej strony do dorobku kulturowego, jednocześnie starając się uwzględnić zmiany zachodzące w edukacji pod wpływem mass mediów. W ramach tego nurtu funkcjonuje zamysł stworzenia pedagogiki kultury jako optymalnej szansy ratowania wartości humanistycznych, co należy uznać za istotny krok na drodze do budowy teorii kognitywistyki kulturowej.
Nurt humanistyczny zakłada, że komputer jest elementem kultury wytworzonej przez człowieka. A zatem praca umysłu uzależniona jest od komputera będącego do dyspozycji przy równoczesnym wykorzystaniu zasobów kulturowych będących źródłem bogactwa otwartego człowieka. Takie podejście oznacza, że w procesie kształcenia wspomaganym komputerami ważnym elementem towarzyszącym jest czynnik kulturowy. Mamy tu do czynienia z sytuacją, w której komputer będzie tkwił w wytworzonych przez kulturę symbolach a jego wytwory będą przechowywane, przetwarzane i przekazywane następnym pokoleniom.
Oznacza to, że w procesie kształcenia komputer nic powinien być odrębną jakością, lecz winien być wtopiony w program edukacji, przyczyniając się do wytworzenia nowych wartości zarówno w sferze przenoszenia jak tworzenia kultury. W ten sposób można pogodzić logiczność i algorytmiczność pracy komputera z nieuporządkowanymi, często nie dającymi się sklasyfikować znaczeniami oraz wieloznacznym kontekstem wiadomości. Ma to swoje konsekwencje praktyczne dla edukacji zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Obok reguł postępowania dydaktycznego dających się sformalizować, przekazywanych w procesie edukacji nauczycieli, będziemy mogli kształtować także rozwiązania o dużym stopniu ogólności. Pozwolą one objąć nieograniczoną liczbę kontekstów budujących obszar kultury.
Nurt humanistyczny w pedagogice to podejście, które kładzie nacisk na indywidualne potrzeby i możliwości każdego ucznia. Jest to nurt, który podkreśla, że każdy człowiek jest unikalny i powinien być traktowany indywidualnie. Humanizm w pedagogice oznacza, że proces kształcenia powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości każdego ucznia, a nauczyciel powinien być przede wszystkim doradcą i mentorem, a nie tylko przekazującym wiedzę.
W ramach nurtu humanistycznego w pedagogice, nacisk kładzie się na rozwijanie samodzielności, kreatywności, samorozwoju oraz empatii. Uczeń jest traktowany jako aktywny uczestnik procesu kształcenia, a nie tylko jako bierny odbiorca wiedzy. W ten sposób, humanizm w pedagogice stara się stworzyć warunki do rozwoju całego człowieka, zarówno intelektualnie jak i emocjonalnie.
Nurt humanistyczny w pedagogice, zwany również pedagogiką humanistyczną, jest podejściem do edukacji, które kładzie szczególny nacisk na rozwój jednostki w kontekście jej osobistego, emocjonalnego i społecznego rozwoju. Wyłonił się z szerokiego ruchu humanistycznego, który podkreśla znaczenie godności, autonomii i pełnego rozwoju człowieka. W odróżnieniu od bardziej zorganizowanych, technokratycznych podejść, nurt humanistyczny stawia na pierwszym miejscu człowieka jako istotę dynamiczną, zdolną do samorealizacji, refleksji oraz twórczego wyrażania siebie. W niniejszym artykule zostaną omówione kluczowe aspekty nurtu humanistycznego w pedagogice, jego teoretyczne podstawy, wpływ na praktykę edukacyjną oraz wyzwania i przyszłość tego podejścia.
Podstawy teoretyczne nurtu humanistycznego w pedagogice sięgają myśli filozoficznej i psychologicznej XX wieku, w tym prac takich myślicieli jak Carl Rogers, Abraham Maslow, Paulo Freire oraz Jean-Paul Sartre. W centralnym punkcie tej pedagogiki znajduje się przekonanie, że edukacja powinna wspierać rozwój każdego ucznia jako osoby pełnej, z uwzględnieniem jej indywidualnych potrzeb, zainteresowań i aspiracji. W przeciwieństwie do podejść skoncentrowanych na nauczaniu w oparciu o zewnętrzne normy i standaryzowane wyniki, nurt humanistyczny dąży do tego, aby uczniowie byli aktywnymi uczestnikami procesu edukacyjnego, który jest dostosowany do ich unikalnych cech i potencjałów.
Jednym z kluczowych elementów nurtu humanistycznego jest koncepcja samorealizacji, którą rozwijał Abraham Maslow. Samorealizacja odnosi się do dążenia jednostki do pełnego wykorzystania swoich możliwości oraz osiągania osobistego rozwoju i spełnienia. W kontekście pedagogiki oznacza to, że edukacja powinna nie tylko przekazywać wiedzę, ale także wspierać uczniów w odkrywaniu i rozwijaniu ich talentów i pasji. Nurt humanistyczny zachęca nauczycieli do tworzenia środowiska edukacyjnego, które promuje kreatywność, samodzielność i refleksję, umożliwiając uczniom eksplorację ich indywidualnych zainteresowań i zdolności.
Carl Rogers, jeden z czołowych przedstawicieli psychologii humanistycznej, wniósł do pedagogiki koncepcję „nauczyciela jako przewodnika”. Rogers podkreślał, że kluczowym zadaniem nauczyciela jest tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska, które umożliwia uczniom swobodny rozwój i wyrażanie siebie. W tym podejściu nauczyciel pełni rolę mentora, który pomaga uczniom w odkrywaniu ich wewnętrznych potencjałów, zamiast jedynie przekazywać im gotową wiedzę. Taki nauczyciel wspiera uczniów w rozwijaniu umiejętności refleksji, samooceny oraz w budowaniu pewności siebie, co jest kluczowe dla efektywnego procesu edukacyjnego zgodnego z zasadami pedagogiki humanistycznej.
Paulo Freire, znany z pracy nad pedagogiką wyzwolenia, wniósł do nurtu humanistycznego ideę edukacji jako procesu emancypacji i samodzielnego myślenia. W swojej pracy „Pedagogika uciśnionych” Freire postulował, że edukacja powinna dążyć do wyzwolenia jednostek z ograniczających ról społecznych i kulturowych, a także do rozwijania ich umiejętności krytycznego myślenia. Freire zwracał uwagę na znaczenie dialogu i współpracy w procesie nauczania, co jest zgodne z humanistycznym podejściem do edukacji. Uczniowie są traktowani jako aktywni uczestnicy, a nie bierni odbiorcy wiedzy, co prowadzi do większej motywacji i zaangażowania w proces edukacyjny.
Nurt humanistyczny w pedagogice zwraca również uwagę na znaczenie relacji interpersonalnych w procesie nauczania. Wzajemne zaufanie, szacunek i empatia między nauczycielem a uczniem są kluczowe dla efektywnego procesu nauczania. W środowisku, gdzie uczniowie czują się doceniani i wspierani, są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka intelektualnego i emocjonalnego, co sprzyja ich wszechstronnemu rozwojowi. Wspierające i otwarte relacje między nauczycielem a uczniami pozwalają na lepsze zrozumienie indywidualnych potrzeb uczniów oraz dostosowanie metod nauczania do ich specyficznych wymagań.
Nurt humanistyczny wpływa również na sposób organizacji procesu dydaktycznego. Programy nauczania w tym nurcie są często bardziej elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów. W przeciwnym razie, tradycyjne podejścia edukacyjne mogą być zbyt sztywne i nie odpowiadają na różnorodne potrzeby uczniów. W kontekście pedagogiki humanistycznej program nauczania może być oparty na projektach, badaniach własnych uczniów czy też nauce poprzez odkrywanie i doświadczenie. Takie podejście pozwala uczniom na większą autonomię w procesie nauki, co sprzyja ich zaangażowaniu i lepszemu przyswajaniu wiedzy.
Kolejnym ważnym aspektem nurtu humanistycznego w pedagogice jest jego wpływ na metody oceniania. Tradycyjne systemy oceniania, często oparte na standaryzowanych testach i egzaminach, mogą nie uwzględniać pełnego zakresu umiejętności i zdolności ucznia. W podejściu humanistycznym, ocena ma na celu wspieranie rozwoju ucznia, a nie tylko mierzenie jego wyników. Oceny mogą być wykorzystywane jako narzędzie do refleksji nad postępami ucznia oraz do planowania dalszego rozwoju, a nie jako jedyny wskaźnik jego sukcesu edukacyjnego. W związku z tym, w edukacji humanistycznej często stosuje się różnorodne formy oceniania, takie jak oceny opisowe, samoocena czy ocena koleżeńska, które lepiej odzwierciedlają postępy ucznia i jego rozwój osobisty.
Mimo licznych zalet nurtu humanistycznego, w praktyce edukacyjnej istnieją także wyzwania związane z jego wdrażaniem. Jednym z głównych wyzwań jest zapewnienie odpowiednich zasobów i wsparcia dla nauczycieli, którzy pracują w tym podejściu. Nauczyciele muszą być odpowiednio przygotowani do pełnienia roli mentorów i przewodników, co wymaga ciągłego doskonalenia zawodowego oraz wsparcia ze strony instytucji edukacyjnych. Dodatkowo, elastyczność i indywidualne podejście do ucznia mogą być trudne do wdrożenia w systemach edukacyjnych, które są zorganizowane w sposób sztywny i zcentralizowany.
W przyszłości nurt humanistyczny w pedagogice może zyskać na znaczeniu w kontekście rosnącego zainteresowania holistycznym podejściem do edukacji, które kładzie nacisk na rozwój całej jednostki. W miarę jak społeczeństwa stają się coraz bardziej zróżnicowane i złożone, potrzeba tworzenia środowisk edukacyjnych, które uwzględniają indywidualne różnice i wspierają pełny rozwój ucznia, będzie rosła. Nurt humanistyczny, z jego koncentracją na wartościach takich jak szacunek, autonomia i refleksja, może stanowić odpowiedź na te potrzeby, oferując podejście do edukacji, które jest bardziej zorientowane na ucznia i jego osobisty rozwój.
Nurt humanistyczny w pedagogice stanowi ważny i wpływowy obszar, który kładzie nacisk na rozwój jednostki w kontekście jej osobistych, emocjonalnych i społecznych potrzeb. W jego ramach, edukacja nie jest tylko procesem przekazywania wiedzy, ale także sposobem na wspieranie pełnego rozwoju ucznia, jego samorealizacji oraz umiejętności refleksji. Choć podejście to wiąże się z pewnymi wyzwaniami, jego zalety, takie jak elastyczność, indywidualne podejście do ucznia oraz skoncentrowanie się na rozwijaniu pełnego potencjału jednostki, sprawiają, że może ono odegrać kluczową rolę w przyszłości edukacji.