Metoda, organizacja i potrzeby badań

W opracowaniach metodologicznych można spotkać się z bardzo różnymi klasyfikacjami metod i technik badawczych. Różnice te są na tyle poważne, że to, co dla niektórych jest metodą, dla innych jest technika i odwrotnie.

Najczęściej w pedagogice definiuje się metodę jako zespół formalnie celowych zabiegów myślowych i przedniotowych obejmujących postępowanie badacza, a mających na celu rozważenie określonego problemu naukowego: określony powtarzalny sposób rozwiązania problemu[1].

Według S. Nowaka: „[…] metody badawcze to przede wszystkim typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące do uzyskiwania maksymalnie (lub optymalnie) uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania”[2].

T. Pilch stwierdza, że:„[…] metoda jest pojęciem najszerszym i nadrzędnym w stosunku do techniki narzędzia badawczego. Technika z kolei jest pojęciem podrzędnym wobec metody i nadrzędnym w stosunku do narzędzia badawczego. To ostatnie zaś ma zakres najwęższy i jest pojęciem podrzędnym zarówno wobec pojęcia metody jak i pojęcia techniki badawczej. Sprawa takiego czy innego definiowania pojęć jest nie tylko kwestią arbitralnych określeń, lecz rezultatem dwojakiego rodzaju przyczyn. Przyczyny pierwszego rodzaju to tradycja języka przypisująca określonemu pojęciu zbiór desygnatów, o których zgodnie z prawdą można dane pojęcie orzec. Drugi rodzaj przyczyn, który decydował będzie o zasadach typologii terminologicznej wywodzi się z logicznej funkcji pojęcia. Oznacza to, że podstawą do definiowania będzie sens albo treść nadana temu pojęciu przez logikę”. Kierując się regułami języka, zakresem i treścią pojęć – autor definiuje termin metody badawczej, techniki badań i narzędzi badawczych.

„W zgodzie zatem z tradycją oraz zasadami logiki przez metodę badań rozumieć będziemy zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego. Techniką badań zaś nazywać będziemy czynności praktyczne, regulowane starannie regulowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, faktów i opinii.”[3].

Badania pedagogiczne są kluczowym narzędziem do zrozumienia procesów edukacyjnych, rozwijania teorii pedagogicznych oraz doskonalenia praktyk dydaktycznych. Aby badania te były skuteczne i wartościowe, konieczne jest staranne zaplanowanie metodyki badań, ich organizacji oraz uwzględnienie potrzeb, które z tych badań wynikają.

Metoda badań pedagogicznych

Metoda badań pedagogicznych obejmuje zbiór technik i narzędzi, które umożliwiają zbieranie, analizę oraz interpretację danych dotyczących różnych aspektów edukacji. W badaniach pedagogicznych można wyróżnić dwie główne metody: jakościową i ilościową.

Badania ilościowe są często wykorzystywane do uzyskiwania danych statystycznych, które mogą być analizowane pod kątem zależności, tendencji czy korelacji. Metody te obejmują m.in. ankiety, kwestionariusze, testy oraz analizy statystyczne. Wyniki badań ilościowych są często przedstawiane w formie liczb, tabel, wykresów, co umożliwia precyzyjne określenie wzorców w badanej populacji.

Badania jakościowe skupiają się na zrozumieniu złożonych zjawisk edukacyjnych, doświadczeń uczestników procesu edukacyjnego oraz głębszej analizy kontekstu badanych sytuacji. W badaniach tych często stosuje się wywiady, obserwacje, studia przypadków czy analizę treści. Wyniki badań jakościowych zazwyczaj mają charakter opisowy i interpretacyjny, co umożliwia szczegółowe zrozumienie badanych zjawisk.

Metody mieszane łączą elementy badań ilościowych i jakościowych, co pozwala na uzyskanie bardziej kompleksowego obrazu badanego problemu. Tego typu podejście jest szczególnie wartościowe w badaniach pedagogicznych, gdzie złożoność procesów edukacyjnych często wymaga wieloaspektowego ujęcia.

Organizacja badań pedagogicznych

Organizacja badań pedagogicznych wymaga starannego zaplanowania wszystkich etapów badawczych, od wyboru tematu po analizę wyników. Proces ten można podzielić na kilka kluczowych kroków.

Pierwszym krokiem jest wybór problemu badawczego. Problem ten powinien być jasno zdefiniowany i istotny z perspektywy teoretycznej oraz praktycznej. Następnie formułuje się cele badań oraz pytania badawcze, które będą kierować całym procesem badawczym.

Kolejnym krokiem jest dobór próby badawczej. W badaniach pedagogicznych często analizuje się grupy uczniów, nauczycieli, rodziców czy innych uczestników procesu edukacyjnego. Ważne jest, aby wybrana próba była reprezentatywna dla całej populacji, co pozwala na uogólnienie wyników badań.

Zbieranie danych stanowi centralny etap organizacji badań. W zależności od wybranej metody badawczej, można stosować różnorodne techniki zbierania danych, takie jak wywiady, ankiety, obserwacje czy analiza dokumentów. Ważne jest, aby dane były zbierane w sposób systematyczny i zgodny z zasadami etyki badawczej.

Po zebraniu danych następuje analiza wyników. Analiza ta może mieć charakter statystyczny, opisowy bądź interpretacyjny, w zależności od zastosowanych metod badawczych. Warto pamiętać, że interpretacja wyników powinna być prowadzona w kontekście teoretycznym i praktycznym, co pozwala na wyciąganie wniosków o istotnym znaczeniu dla teorii i praktyki pedagogicznej.

Potrzeby badań pedagogicznych

Badania pedagogiczne są niezbędne do rozwijania i doskonalenia procesów edukacyjnych. Z jednej strony dostarczają one wiedzy teoretycznej, która pozwala na lepsze zrozumienie zjawisk edukacyjnych. Z drugiej strony mają bezpośredni wpływ na praktykę edukacyjną, ponieważ pozwalają na wprowadzanie innowacji i ulepszeń w procesach nauczania i uczenia się.

Jedną z kluczowych potrzeb badań pedagogicznych jest ciągłe doskonalenie systemu edukacyjnego. Badania pozwalają na identyfikację mocnych i słabych stron istniejących rozwiązań, co umożliwia wprowadzanie zmian i innowacji mających na celu podniesienie jakości kształcenia.

Inną istotną potrzebą jest zrozumienie różnorodności uczniów i ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych. Badania pedagogiczne pomagają zidentyfikować czynniki wpływające na sukces edukacyjny uczniów, a także bariery, które mogą ten sukces utrudniać. Dzięki temu możliwe jest opracowanie strategii wsparcia dostosowanych do różnorodnych potrzeb uczniów.

Badania pedagogiczne są również kluczowe dla rozwoju zawodowego nauczycieli. Dzięki badaniom możliwe jest zidentyfikowanie obszarów, w których nauczyciele potrzebują wsparcia i dalszego kształcenia, a także opracowanie programów szkoleniowych, które odpowiadają na te potrzeby.

Metoda, organizacja i potrzeby badań pedagogicznych są ze sobą nierozerwalnie związane. Skuteczność badań pedagogicznych zależy od starannego planowania metod badawczych, właściwej organizacji procesu badawczego oraz uwzględnienia rzeczywistych potrzeb edukacyjnych. Tylko wówczas badania te mogą przynieść wartościowe wyniki, które przyczynią się do rozwoju teorii i praktyki pedagogicznej, a także do podnoszenia jakości edukacji na wszystkich jej poziomach.

Poniżej przykład z metodologii pracy magisterskiej z pedagogiki

Na potrzeby niniejszej pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz analizę rysunków dzieci. Badania przeprowadzono wśród dzieci trzeciej klasy nauczania początkowego przy współpracy nauczyciela – wychowawcy klasy. Dzieci rysowały swoją rodzinę, a następnie wypełniły krótką, napisaną w prostych słowach ankietę zawierającą pytania dotyczące ich stosunków do rodziców i rodzeństwa. Ankieta z konieczności zawierała bardzo prosto sformułowane pytania, a ich liczba była ograniczoną czasem na udzielenie odpowiedzi i cierpliwością małych respondentów. Kwestionariusz ankiety zawarty jest w aneksie do pracy.

Badania przeprowadzono w czasie trwania lekcji z uczniami trzeciej klasy szkoły podstawowej mieszczącej się na wsi. Uczniowie zostali poinformowani, że rysunki użyte będą wyłącznie na potrzeby pracy dyplomowej i nie będą oceniane przez nauczyciela. Jednocześnie poproszeni zostali o wypełnienie krótkiej ankiety i dołączenie jej do rysunku.


[1] W. Dutkiewicz, Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Wydawnictwo Stachurski, Kielce 2001, , s. 69.

[2] S. Nowak, Metodologia badań socjologicznych, WSiP, Warszawa 2000, s. s. 22.

[3] T. Pilch, T. Bauman: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001, s. 43.

5/5 - (6 głosów)

Procedura przebiegu badań i jej opis

Rozdział dotyczący procedury przebiegu badań oraz jej opisu w pracy magisterskiej stanowi jeden z istotnych elementów, który decyduje o wartości naukowej całego projektu badawczego. Proces ten wymaga precyzyjnego zaplanowania, skrupulatnego przeprowadzenia oraz szczegółowego opisania, aby badania mogły zostać uznane za rzetelne, wiarygodne i mające znaczenie w kontekście przyjętych celów badawczych.

Procedura przebiegu badań rozpoczyna się od sformułowania pytania badawczego, które stanowi fundament całego procesu badawczego. Pytanie to powinno być jasno określone, precyzyjne i możliwe do zbadania przy użyciu dostępnych narzędzi i metod. Na jego podstawie formułowane są hipotezy badawcze, które określają przewidywane zależności między zmiennymi. Hipotezy te stanowią punkt wyjścia do dalszych etapów badań, które mają na celu ich weryfikację. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniej metody badawczej, która pozwoli na uzyskanie odpowiedzi na postawione pytanie badawcze. W zależności od charakteru badania można wybrać metodę jakościową, ilościową lub mieszane podejście, które łączy elementy obu tych metod. Wybór metody badawczej powinien być uzasadniony w kontekście celu badań oraz specyfiki problemu badawczego. Na tym etapie istotne jest również zdefiniowanie narzędzi badawczych, które zostaną użyte do zbierania danych, takich jak ankiety, kwestionariusze, wywiady, testy czy obserwacje. Narzędzia te muszą być dostosowane do badanej populacji oraz problemu badawczego, a także spełniać kryteria rzetelności i trafności.

Następnie następuje etap doboru próby badawczej, który jest kluczowy dla zapewnienia reprezentatywności wyników. Dobór próby powinien być przemyślany i odpowiednio uzasadniony, zwłaszcza w przypadku badań ilościowych, gdzie istotna jest liczebność próby oraz sposób jej wyłonienia. W badaniach jakościowych, z kolei, ważne jest, aby próba była dobrana celowo, tak aby badane osoby miały doświadczenia istotne z punktu widzenia problemu badawczego. Po wyborze próby badawczej należy przystąpić do fazy pilotowania narzędzi badawczych. Faza ta pozwala na sprawdzenie, czy narzędzia badawcze są zrozumiałe dla uczestników badania oraz czy spełniają swoje funkcje. Pilotowanie jest szczególnie ważne, gdy badania są prowadzone na dużą skalę, ponieważ pozwala na wprowadzenie ewentualnych poprawek i udoskonaleń przed rozpoczęciem właściwego zbierania danych.

Po zakończeniu fazy pilotowania można przystąpić do zbierania danych. Proces ten powinien być ściśle zorganizowany i przeprowadzony zgodnie z założonym planem badawczym. Ważne jest, aby wszystkie dane były zbierane w sposób systematyczny i zgodny z wcześniej ustalonymi procedurami. W przypadku badań terenowych, warto dokładnie opisać warunki, w jakich dane są zbierane, a także wszelkie czynniki zewnętrzne, które mogą wpływać na wyniki badania. Kolejnym etapem jest analiza zebranych danych. W przypadku badań ilościowych analiza ta obejmuje zazwyczaj obliczenia statystyczne, takie jak obliczanie średnich, odchyleń standardowych, korelacji czy testów istotności statystycznej. W badaniach jakościowych analiza danych polega na interpretacji zebranych materiałów, poszukiwaniu wzorców, motywów czy znaczeń. W obu przypadkach ważne jest, aby analiza była przeprowadzona rzetelnie i obiektywnie, a uzyskane wyniki były przedstawione w sposób przejrzysty i logiczny.

Po przeprowadzeniu analizy danych następuje etap interpretacji wyników, który polega na odniesieniu uzyskanych wyników do postawionych hipotez badawczych oraz do istniejącej literatury. Interpretacja wyników powinna być prowadzona w kontekście przyjętych założeń teoretycznych oraz celów badawczych. Ważne jest, aby omówić, czy wyniki potwierdzają, czy obalają postawione hipotezy oraz jakie mają znaczenie dla teorii i praktyki w danej dziedzinie. Należy również uwzględnić ewentualne ograniczenia badania oraz zaproponować kierunki dalszych badań.

Ostatnim etapem procedury badawczej jest sporządzenie raportu z badań, który stanowi końcowy produkt całego procesu badawczego. Raport ten powinien zawierać szczegółowy opis wszystkich etapów badania, od sformułowania problemu badawczego, poprzez dobór metody i narzędzi badawczych, aż po analizę i interpretację wyników. Ważne jest, aby raport był napisany w sposób zrozumiały i przejrzysty, tak aby mógł być odczytany i zrozumiany przez innych badaczy oraz osoby zainteresowane wynikami badania. W raporcie należy również zamieścić wnioski końcowe, które podsumowują najważniejsze wyniki badania oraz wskazują ich praktyczne implikacje.

Procedura przebiegu badań oraz jej opis w pracy magisterskiej to proces złożony, który wymaga staranności, precyzji oraz rzetelności na każdym etapie. Każdy krok, od sformułowania pytania badawczego, poprzez wybór metody i narzędzi badawczych, aż po analizę i interpretację wyników, musi być dokładnie zaplanowany i skrupulatnie przeprowadzony. Opis procedury badawczej w pracy magisterskiej powinien być na tyle szczegółowy, aby umożliwić innym badaczom odtworzenie badań oraz ocenę ich jakości. Właściwe przeprowadzenie procedury badawczej oraz jej dokładny opis stanowią fundamenty rzetelności naukowej i są kluczowe dla sukcesu całego projektu badawczego.

Poniżej przykład z metodologii pracy magisterskiej

Procedura przebiegu badań to kroki, które należy przestrzegać podczas przeprowadzania badań. Opis procedury przebiegu badań powinien zawierać informacje na temat celu badań, hipotezy, którą chce się sprawdzić, metod badawczych, jakie zostaną zastosowane, próby, które zostaną przeprowadzone, oraz opis sposobu przeprowadzenia i analizy danych. Opis procedury przebiegu badań jest ważny, ponieważ pozwala na zrozumienie, jakie działania zostały podjęte podczas badań i pozwala na ocenę ich skuteczności oraz na replikację badań przez innych badaczy. Opis procedury przebiegu badań powinien być przygotowany w sposób jasny i zrozumiały, tak aby był dostępny dla innych badaczy i aby umożliwił replikację badań.

Na początku została określona koncepcja badań, która wiązała się z ustaleniem zakresu prowadzonych badań empirycznych, zapoznaniem się z literaturą, a także sformułowaniem celu pracy, problemów i hipotez badawczych, na podstawie których został dokonany wybór metod i technik badawczych, koniecznych do skonstruowania właściwych narzędzi. Ze względu na osiągniecie złożonego celu pracy posłużono się arkuszem obserwacyjnym oraz kwestionariuszem wywiadu.

Do realizacji badań przystąpiono 20 września 2011 roku i trwały one do 25 października 2011 roku. Obserwacje przez ten okres były prowadzone w oparciu o sporządzony kwestionariusz raz w tygodniu w Domu Narodowym w Cieszynie, we wtorki od godziny 15.30 – 19.30, w poszczególnych grupach wiekowych. Po zakończeniu obserwacji, badana grupa została poinformowana przez prowadzącego o celach, w jakich były one wykonywane.

Wywiad z panią … został przeprowadzony 18 października 2011 roku, w oparciu o sporządzony kwestionariusz, zawierający 12 pytań przygotowanych, natomiast 3 pozostałe wyniknęły z wypowiedzi rozmówcy.

Po uzyskaniu odpowiedniej ilości materiału badawczego przystąpiono do jego analizy i interpretacji, więc opracowywania zgromadzonych informacji oraz formułowania wniosków.

5/5 - (5 głosów)

Kwestionariusz ankiety

Kwestionariusz ankiety to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi badawczych w pracy magisterskiej, szczególnie w badaniach empirycznych o charakterze ilościowym. Służy on do zbierania danych od respondentów w usystematyzowany sposób, co pozwala na analizę różnorodnych zjawisk, opinii, postaw lub zachowań. Aby stworzyć efektywny kwestionariusz ankiety, należy nie tylko dokładnie przemyśleć jego strukturę i zawartość, ale także zadbać o to, aby pytania były jasne, zrozumiałe i odpowiednio sformułowane. Właściwie skonstruowany kwestionariusz jest kluczowy dla uzyskania rzetelnych i wiarygodnych wyników, które będą mogły posłużyć do potwierdzenia bądź odrzucenia hipotez badawczych.

Projektowanie kwestionariusza ankiety powinno rozpocząć się od ustalenia celów badania i określenia, jakie informacje chcemy uzyskać od respondentów. Na tej podstawie należy sformułować pytania, które będą bezpośrednio związane z problemem badawczym oraz hipotezami postawionymi w pracy magisterskiej. Pytania muszą być precyzyjne i odnosić się do zmiennych, które badacz chce zbadać. Ważne jest, aby na tym etapie unikać tworzenia zbyt ogólnych lub zbyt skomplikowanych pytań, które mogą być trudne do zrozumienia lub interpretacji przez respondentów.

Kluczowym aspektem konstrukcji kwestionariusza jest wybór typu pytań, które będą w nim zawarte. Pytania w kwestionariuszu mogą być zamknięte, półotwarte lub otwarte. Pytania zamknięte to te, w których respondent wybiera odpowiedź spośród podanych opcji. Mogą to być pytania jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Pytania zamknięte są najczęściej używane, ponieważ pozwalają na szybkie zbieranie danych i łatwą analizę statystyczną. Przykład pytania zamkniętego może brzmieć: „Jak często korzystasz z technologii cyfrowych w pracy?” z odpowiedziami do wyboru: „codziennie”, „kilka razy w tygodniu”, „rzadziej”, „nigdy”.

Pytania półotwarte to pytania, w których respondent ma możliwość wyboru jednej z podanych odpowiedzi, ale także może dodać własną odpowiedź. Tego typu pytania są przydatne, gdy badacz chce uzyskać bardziej zróżnicowane dane, ale nadal potrzebuje pewnej struktury w odpowiedziach. Pytania otwarte z kolei dają respondentowi pełną swobodę w formułowaniu odpowiedzi. Są one często stosowane w badaniach jakościowych, gdzie celem jest dogłębne zrozumienie opinii lub postaw respondentów. Przykładem pytania otwartego może być: „Jakie są twoje główne obawy związane z wdrażaniem nowych technologii w pracy?” Pytania otwarte są jednak trudniejsze w analizie, ponieważ odpowiedzi są zróżnicowane i wymagają dokładnej interpretacji.

Struktura kwestionariusza ankiety powinna być logiczna i uporządkowana. Kwestionariusz zwykle rozpoczyna się od pytań wprowadzających, które są łatwe i dotyczą ogólnych kwestii, takich jak dane demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie, itp.). Takie pytania pomagają respondentowi zaangażować się w badanie i zrozumieć jego kontekst. Następnie wprowadza się pytania główne, które są bezpośrednio związane z celem badania i problemem badawczym. Na tym etapie można również zastosować pytania filtrujące, które pomagają zidentyfikować grupy respondentów spełniających określone kryteria. Na końcu kwestionariusza umieszcza się pytania bardziej szczegółowe lub dotyczące opinii i postaw, które mogą wymagać głębszego namysłu.

Bardzo ważnym elementem projektowania kwestionariusza ankiety jest unikanie błędów konstrukcyjnych, które mogą wpłynąć na jakość zebranych danych. Przede wszystkim należy unikać pytań sugerujących, które mogą w sposób nieświadomy nakierowywać respondentów na określone odpowiedzi. Przykład pytania sugerującego to: „Czy uważasz, że nowoczesne technologie są bardzo przydatne w pracy?” – sformułowanie tego pytania zakłada, że respondent uważa technologie za przydatne. Lepszą formą byłoby neutralne pytanie: „Jak oceniasz przydatność nowoczesnych technologii w pracy?” z różnymi opcjami odpowiedzi. Należy także unikać pytań wieloznacznych, które mogą być różnie interpretowane przez różnych respondentów, co może prowadzić do zniekształcenia wyników. Ważne jest, aby pytania były sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, dostosowany do poziomu wiedzy i języka respondentów.

Kolejną istotną kwestią jest długość kwestionariusza. Zbyt długi kwestionariusz może zniechęcić respondentów i obniżyć jakość zebranych danych. Odpowiedzi udzielane na końcu długich kwestionariuszy są często mniej rzetelne, ponieważ respondenci mogą tracić zainteresowanie i udzielać odpowiedzi pośpiesznie. Aby temu zapobiec, warto ograniczyć liczbę pytań do niezbędnego minimum, koncentrując się na tych, które bezpośrednio dotyczą celu badania. Warto także zastosować techniki motywacyjne, takie jak krótkie podziękowanie po każdym segmencie kwestionariusza, aby utrzymać zaangażowanie respondentów.

Testowanie kwestionariusza ankiety jest niezbędnym krokiem przed jego pełnym wdrożeniem. Przeprowadzenie pilotażu na małej grupie respondentów pozwala na wykrycie potencjalnych problemów z pytaniami, takich jak niejasności, trudności w zrozumieniu czy niewłaściwa skala odpowiedzi. Wyniki testu mogą również wskazać, czy kwestionariusz jest zbyt długi lub czy respondenci mają trudności z koncentracją w trakcie jego wypełniania. Na podstawie testów pilotażowych badacz może wprowadzić odpowiednie poprawki do kwestionariusza, aby zwiększyć jego efektywność.

Po zebraniu danych za pomocą kwestionariusza ankiety istotne jest ich prawidłowe kodowanie i analiza. W przypadku pytań zamkniętych odpowiedzi są zwykle kodowane numerycznie, co ułatwia przeprowadzenie analiz statystycznych. Pytania otwarte wymagają bardziej zaawansowanej analizy jakościowej, polegającej na kategoryzacji i interpretacji odpowiedzi. Istotne jest, aby analizując dane, badacz pamiętał o tym, jakie były pierwotne cele badania i jak zebrane dane pomagają w ich realizacji.

Kwestionariusz ankiety jest skutecznym narzędziem badawczym w pracy magisterskiej, pod warunkiem że zostanie starannie zaprojektowany i odpowiednio dopasowany do celów badania. Precyzyjnie sformułowane pytania, logiczna struktura oraz przemyślany wybór typów pytań to elementy kluczowe dla sukcesu tego narzędzia. Ważne jest również, aby unikać błędów konstrukcyjnych, takich jak pytania sugerujące lub wieloznaczne, oraz aby kwestionariusz był przejrzysty i zrozumiały dla respondentów.

ANONIMOWY KWESTIONARIUSZ ANKIETY

Jestem studentką … w …. Prowadzę badania na temat działalności resocjalizacyjnej Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Wałbrzychu. Wyniki badań wykorzystane będą wyłącznie do celów naukowych. Proszę o udzielanie na każde z pytań szczerych, rzetelnych i wyczerpujących odpowiedzi. Informuję, że niniejsza ankieta jest anonimowa.

Metryczka

Wiek

  1. 13-14 lat
  2. 15-16 lat
  3. 17-18 lat

Miejsce mojego zamieszkania:

  1. Miasto
  2. wieś

Struktura mojej rodziny:

  1. pełna
  2. rozbita
  3. zastępcza

Wykształcenie moich rodziców:

Matki

  1. podstawowe
  2. zawodowe
  3. średnie
  4. wyższe

Ojca

  1. podstawowe
  2. zawodowe
  3. średnie
  4. wyższe

Liczebność mojej rodziny:

  1. jedynak
  2. mam jedno rodzeństwo
  3. rodzina wielodzietna

Pytania właściwe

  1. Jak myślisz, którego ze sposobów musiałby użyć wychowawca, by pomóc Ci w rozwiązaniu jakiegoś problemu? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. lubię, gdy wychowawca sugeruje mi własne sposoby rozwiązań danej sytuacji i daje możliwość wykorzystania jednej z nich w mojej sytuacji
    2. wolę, gdy wychowawca uświadamia mi skutki mojego postępowania
    3. chciałbym, aby wychowawca umożliwiłby mi rozwiązywanie problemów wspólnie z grupą przy jego pomocy
  1. Dlaczego wykonujesz polecenia wychowawcy? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. ponieważ mnie o to prosi
    2. moi koledzy też tak postępują
    3. ponieważ boję się, że spotka mnie kara
    4. oczekuję, że spotka mnie nagroda
    5. nie robię tak, jak chce wychowawca
  1. Skąd wiesz, jak powinieneś postępować w różnych sytuacjach życiowych? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. nauczyli mnie tego rodzice
    2. obserwuję kolegów i postępuję tak jak oni
    3. staram się postępować zgodnie ze wskazówkami wychowawców
    4. z mediów (telewizja, radio, Internet)
  1. Czy czujesz, że możesz liczyć na zrozumienie i pomoc ze strony wychowawców
    w rozwiązywaniu trapiących cię problemów?
    (zaznacz właściwą odpowiedź)

    1. Tak
    2. nie zawsze, czasem wychowawcy brakuje czasu lub cierpliwości
    3. rzadko, wychowawców raczej nie interesują moje problemy
    4. nie liczę na pomoc wychowawców, sam rozwiązuje swoje problemy
    5. nie
  1. Co najchętniej robisz w czasie wolnym? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. uprawiam sport
    2. rozwijam swoje zainteresowania uczestnicząc w zajęciach tematycznych
    3. czytam książki
    4. oglądam telewizję,
    5. słucham muzyki
  1. Czy w ośrodku masz możliwość uczestniczenia w różnych formach rozwijania zainteresowań i czy lubisz w nich uczestniczyć? (zaznacz właściwą odpowiedź)

a) mam możliwość i chętnie uczestniczę w zajęciach sekcji:

  • turystyczno-krajoznawczej
  • techniczno-modelarskiej
  • sportowej
  • innych, jakich …………………………

b) mam możliwość, ale nie uczestniczę, ponieważ:

  • mam inne zainteresowania
  • istniejące sekcje nie są dla mnie wystarczająco atrakcyjne
  • nie lubię się angażować w tego typu działania
  • brałem w nich udział, ale uznałem je za nudne i w niczym nieprzydatne
  • jestem zbyt  leniwy
  1. Z działań, które teraz podejmujesz w ośrodku, za najbardziej wartościowe i przydatne w dalszym życiu uważasz? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. praktyczną naukę zawodu
    2. zajęcia szkolne, edukację
    3. rozwijanie swoich zainteresowań i pasji poprzez udział w kółkach zainteresowań
    4. sport, turystyka, zajęcia rekreacyjne gry i zabawy
    5. prace na rzecz ośrodka i środowiska lokalnego
  1. Odkąd przebywam w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Wałbrzychu moje zachowanie? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. poprawiło się
    2. nie zmieniło się w ogóle
    3. pogorszyło się
  1. Gdybyś powrócił do domu rodzinnego i kolegów? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. zachowywałbym się tak jak kiedyś
    2. znalazłbym nowe towarzystwo, chciałbym zmienić swoje życie na lepsze
    3. nie wiem jakbym się zachowywał
  1. Czy uważasz, że pobyt w ośrodku zmieni na lepsze Twoje dalsze życie? (zaznacz właściwą odpowiedź)
    1. tak
    2. mam nadzieję, że tak
    3. raczej trudno na to liczyć
    4. nie
    5. nie wiem
5/5 - (5 głosów)

Pytanie badawcze i hipotezy robocze

Problem badawczy

Problem badawczy, zwany inaczej pytaniem badawczym, odszukujemy zawsze kiedy coś badamy. Jednak zanim badacz dojdzie do ich sformułowania, musi określić metodę jaka będzie stosował przy badaniu danego zjawiska. Metoda badawcza jest to sposób osiągania celu jaki stawia przed nami cel badawczy. W pedagogice wysuwa się szereg postulatów metodologicznych takich jak poznanie i badanie całego wachlarza zjawisk pedagogicznych. Można tego dokonywać przy wykorzystaniu wielu metod badawczych, przy czym powinny być one jak najbardziej zróżnicowane, gdyż ich jednostronność może prowadzić do przypadkowych i błędnych wniosków. W badaniach trzeba nie tylko używać różnorodnych metod, lecz trzeba także wiedzieć, jak je zastosować w sposób przez naukę zaakceptowany i znać rygory, jakim podlega poznanie naukowe. Stosowane metody muszą pozwolić na ustalanie i wykrywanie związków i praw rządzących przebiegiem badanych zjawisk badania powinny uwzględniać wiązanie teorii z praktyką badacz nie może w pracy kroczyć na oślep i ograniczać się wyłącznie do zbierania materiału praktycznego lecz musi być do tej pracy odpowiednio metodologicznie i teoretycznie przygotowany[1].

Można spotkać się ze zdaniem, że formułowanie problemów badawczych prostym przedsięwzięciem polegającym na precyzyjnym rozbiorze tematu na pytania. Aby jednak przyniosło to efekty, zabieg ten musi jednak odpowiadać kilku podstawowym zasadom.

Przede wszystkim problemy badawcze powinny wyczerpywać zakres naszej niewiedzy, zawarty w tematyce badań. Tak więc problemy badawcze w sposób szczegółowy określają zakres wątpliwości badacza, tym samym określają krąg badań.

Kolejnym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby problemy badawcze były sformułowane we właściwy sposób, jest konieczność zawarcia w nich wszystkich podstawowych zależności między zmiennymi. Dzięki temu będziemy mogli określić zakres badanych zjawisk.

Biorąc pod uwagę kryterium przedmiot, zakres i rolę jaką pełnią problemy, wyróżnia się następujące problemy badawcze:

  1. Teoretyczne i praktyczne;
  2. Ogólne i szczegółowe;
  3. Podstawowe i szczątkowe.[2]

Formułowanie problemów badawczych jest zabiegiem wymagającym głębokiej analizy i określonego zasobu wiedzy. Wprawdzie problemy badawcze określają zakres niewiedzy badacza, ale aby je poprawnie postawić, trzeba poznać szczegółowo przedmiot badań.

Problem w stosunku do sformułowanego wcześniej przedmiotu badań stanowi radykalne uściślenie i ukierunkowanie zainteresowań badacza. Formułowanie problemów stanowi ogromnie ważny etap w koncepcyjnej fazie badań.[3]

Pytanie badawcze oraz hipotezy robocze to fundamenty każdego projektu badawczego, stanowiące jego intelektualną oś i nadające kierunek całemu procesowi badawczemu. Dobre sformułowanie pytania badawczego oraz hipotez roboczych jest kluczowe, ponieważ od tego zależy, czy badanie będzie miało klarowną strukturę oraz czy jego wyniki będą miały znaczenie naukowe i praktyczne.

Pytanie badawcze to podstawowy problem, na który badacz stara się znaleźć odpowiedź. Jego sformułowanie jest jednym z najważniejszych etapów planowania badań, ponieważ to ono określa, jakie aspekty danego problemu zostaną poddane analizie, jakie dane będą potrzebne oraz jakie metody badawcze zostaną zastosowane. Pytanie badawcze powinno być precyzyjne, jednoznaczne i możliwe do zbadania w ramach dostępnych zasobów oraz czasu. Warto zadbać, aby pytanie badawcze odnosiło się do istotnych zagadnień teoretycznych i praktycznych, co pozwoli na uzyskanie wyników, które będą miały wartość nie tylko dla samego badacza, ale także dla szerszego grona odbiorców.

Formułując pytanie badawcze, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów. Po pierwsze, pytanie powinno być ściśle powiązane z problemem badawczym oraz celami badania. Po drugie, powinno ono odnosić się do zjawisk lub procesów, które są mierzalne lub dają się opisać w sposób systematyczny. Po trzecie, pytanie badawcze powinno być sformułowane w sposób neutralny, tak aby nie sugerowało odpowiedzi ani nie narzucało określonego kierunku interpretacji wyników.

Przykład pytania badawczego może brzmieć następująco: „W jaki sposób metoda nauczania przez zabawę wpływa na rozwój kompetencji społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym?”. Jest to pytanie jasno sformułowane, odnoszące się do konkretnego zjawiska (wpływ metody nauczania przez zabawę) oraz określonej grupy badanej (dzieci w wieku przedszkolnym).

Hipotezy robocze

Hipotezą jest to wszelkie twierdzenia częściowo tylko uzasadnione. Będzie nią domysł, za pomocą którego tłumaczymy zaistniałe zjawiska, a więc również uogólnienie osiągnięte na podstawie informacji wyjściowych. Hipoteza w badaniach pedagogicznych ma przeważnie formę zależności prawdopodobnej dwu lub więcej zjawisk. W kolejnym etapie postępowania badawczego można ją udowodnić przez zebranie zbioru informacji ją popierających lub obalić w związku z brakiem takiego zbioru albo zebranie zbioru informacji świadczących o fałszywości przypuszczenia. Badacz powinien sformułować możliwie wiele hipotez obejmujących wszelkie mające znaczenie dla badań zależności i cechy badanego środowiska. [4]

Hipoteza, zwana także przypuszczeniem, jest formą odpowiedzi na pytania zawarte w problemach badawczych, która nosi cechy prawdopodobieństwa. Z założenia jest to jednak tylko prawdopodobne przypuszczenie, którego prawdziwość ma za zadanie potwierdzić lub zanegować planowane badanie. Hipoteza w swojej formie gramatycznej jest więc zdaniem obserwacyjnym, które zawiera opis faktu naukowego. Jedyna różnica polega na tym, że w czasie formułowania hipotez nie wiadomo, czy są one prawdziwe, czy fałszywe.

Precyzyjne sformułowanie hipotez różni poznanie naukowe od poznania potocznego. Hipoteza kieruje badania w stronę problemów ważnych, a w pedagogice hipoteza spełnia role także ochronną, zabezpieczając badane dzieci przed szkodliwym wpływem badań. Jednak żeby hipoteza mogła tę barierę ochronną stanowić, musi spełnić następujące warunki:

  • tłumaczyć w sposób dostateczny znane fakty;
  • musi być możliwa do zweryfikowania przez konsekwencje, które z niej wynikają;
  • musi dotyczyć istotnych dla danej nauki zdarzeń i ma moc teorio twórczą;
  • musi być zdaniem wysoce prawdopodobnym, którego słuszność wstępna polega na tym, że jest zdaniem niesprzecznym z udowodnionymi już twierdzeniami danej dyscypliny naukowej[5].

Hipotezy robocze to przypuszczenia, które badacz stawia w odniesieniu do pytania badawczego i które mają zostać zweryfikowane w trakcie badania. Hipotezy te są sformułowane na podstawie dostępnej literatury, wcześniejszych badań oraz teoretycznych założeń. Stanowią one propozycję odpowiedzi na pytanie badawcze i wskazują, jakie wyniki mogą zostać uzyskane w trakcie badania. W zależności od wyników badań hipotezy mogą zostać potwierdzone lub odrzucone.

Hipotezy robocze powinny być sformułowane w sposób precyzyjny i testowalny, co oznacza, że muszą one odnosić się do zjawisk, które można zbadać przy użyciu dostępnych metod badawczych. Warto również, aby hipotezy były realistyczne, czyli oparte na przesłankach wynikających z wcześniejszych badań oraz zgodne z logiką i teoretycznymi podstawami badania.

Przykładem hipotezy roboczej w kontekście wcześniej podanego pytania badawczego może być następujące stwierdzenie: „Dzieci w wieku przedszkolnym, które uczestniczą w zajęciach prowadzonych metodą nauczania przez zabawę, wykazują wyższy poziom kompetencji społecznych w porównaniu do dzieci, które uczestniczą w zajęciach prowadzonych tradycyjnymi metodami.” Ta hipoteza jest konkretna, odnosi się do określonych zmiennych (metoda nauczania i poziom kompetencji społecznych) oraz można ją zweryfikować empirycznie poprzez przeprowadzenie odpowiednich badań.

Rola pytania badawczego i hipotez roboczych

Pytanie badawcze i hipotezy robocze pełnią kluczową rolę w procesie badawczym, ponieważ wyznaczają kierunek i strukturę całego badania. Pytanie badawcze determinuje, jakie dane będą zbierane, jakie metody zostaną zastosowane oraz w jaki sposób będą analizowane wyniki. Z kolei hipotezy robocze stanowią podstawę dla formułowania celów badania oraz planowania analizy danych. To właśnie na podstawie hipotez badacz decyduje, jakie zmienne będą mierzone oraz jakie zależności między nimi będą analizowane.

W trakcie realizacji badań hipotezy robocze mogą ulegać modyfikacjom, zwłaszcza jeśli w trakcie zbierania danych lub ich analizy okaże się, że pierwotne założenia były błędne lub niekompletne. Elastyczność w podejściu do hipotez roboczych jest ważna, ponieważ pozwala na dostosowanie procesu badawczego do rzeczywistych wyników i odkryć, które mogą pojawić się w trakcie badania.

Pytanie badawcze i hipotezy robocze mają również istotne znaczenie w kontekście prezentacji wyników badania. To właśnie do nich odnoszą się wnioski i interpretacje wyników, co nadaje badaniu spójność i pozwala na zrozumienie, w jaki sposób uzyskane dane odpowiadają na postawione wcześniej pytanie badawcze. Dlatego też sformułowanie pytania badawczego oraz hipotez roboczych wymaga staranności, dokładności oraz głębokiej refleksji nad badanym problemem, aby badanie mogło przynieść wartościowe i rzetelne wyniki.

Poniżej przykład z metodologii pracy mgr z pedagogiki

Podstawowym problemem badawczym niniejszej pracy jest pytanie: Jaki obraz rodziny wyłania się z rysunków dzieci przedstawiających życie rodzinne? Pomocnicze problemy badawcze zawierają się w pytaniach:

  1. Czy rysunki dzieci przedstawiają obiektywny, czy też wymarzony obraz rodziny?
  2. Czy w swoich rysunkach dzieci potrafią wyrazić uczucia łączące ich z najbliższymi członkami rodziny?
  3. Czy badane rysunki zawierają wyraziste informacje o stanach psychicznych dziecka?
  4. Czy na podstawie badanych rysunków dzieci można dostrzec błędy wychowawcze popełniane przez rodziców?

Po określeniu problemów badawczych koniecznością staje się posiadanie określonej wiedzy, która pozwoli badaczowi na pewne przewidywane efektów badań i postawienie hipotez badawczych.

Na potrzeby niniejszej pracy określono hipotezę główną oraz cztery hipotezy pomocnicze. Hipoteza główna zawiera się w stwierdzeniu: Z rysunków dzieci wyłania się obraz rodziny stanowiącej podstawę egzystencji dziecka.

Hipotezy pomocnicze brzmią:

  1. Rysunki dzieci w zdecydowanej większości zawierają obiektywny obraz rodziny, jednak ze skłonnościami do jego idealizowania.
  2. Na podstawie rysunków dzieci bardzo łatwo można określić uczucia ich autorów z poszczególnymi członkami rodziny.
  3. Rysunki dzieci stanowią doskonałe narzędzie do poznania ich psychiki i uczuć łączących ich z najbliższymi członkami rodziny.

Na podstawie rysunków dzieci można diagnozować błędy wychowawcze popełniane przez rodziców i wypracowywać metody ich eliminowania.


[1] T. Pilch, T. Baumann: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001, s. 44.

[2] J. Sztumski: Wstęp do metod i techniki badań społecznych, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1999, s. 51.

[3] T. Pilch, T. Bauman: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001, s 45.

[4] T. Pilch, T. Bauman: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2001, s. 46.

[5] Tamże, s. 49.

5/5 - (3 głosów)

Przedstawienie wyników badań

Przedstawienie wyników badań to kluczowy element każdej pracy dyplomowej, a zwłaszcza pracy magisterskiej. To właśnie w tej części pracy autor przedstawia efekty swojej pracy badawczej i odnosi je do hipotez, które zostały sformułowane na wstępie. Ważne jest, aby wyniki były prezentowane w sposób klarowny i zrozumiały, a jednocześnie precyzyjny i naukowy. Odbiorca powinien mieć możliwość szybkiego zrozumienia, co wynika z przeprowadzonych badań, jak dane zostały zebrane i w jaki sposób można interpretować uzyskane wyniki.

Ważnym elementem prezentacji wyników badań jest przemyślany wybór metod wizualizacji danych. Tabele, wykresy i diagramy mogą być niezwykle pomocne w przedstawieniu skomplikowanych danych w przystępny sposób. Tabele są najczęściej używane do prezentacji szczegółowych wyników ilościowych, takich jak wyniki testów statystycznych, średnie wartości czy odchylenia standardowe. Z kolei wykresy pozwalają na szybkie zobrazowanie trendów, porównań i zależności między zmiennymi. W pracy magisterskiej warto korzystać zarówno z tabel, jak i wykresów, aby uzyskać jak najlepszy efekt komunikacyjny. Nie wolno jednak przesadzać z ich ilością – ich nadmiar może wprowadzać chaos i sprawić, że wyniki staną się mniej czytelne.

Kiedy wyniki są już przedstawione w formie graficznej lub tabelarycznej, należy pamiętać o ich właściwej interpretacji. Nie wystarczy samo zaprezentowanie danych – konieczne jest omówienie tego, co z nich wynika. Interpretacja wyników powinna być prowadzona w odniesieniu do celów badań i postawionych hipotez. Należy dokładnie wyjaśnić, jakie wnioski można wyciągnąć na podstawie zaprezentowanych wyników i jakie mają one znaczenie w kontekście szerszej literatury przedmiotu. Warto tutaj odwołać się do wcześniejszych badań i zwrócić uwagę na to, czy nasze wyniki są zgodne z dotychczasowymi ustaleniami, czy może stanowią nowość, która wnosi coś nowego do dziedziny nauki.

Prezentując wyniki badań, warto również zwrócić uwagę na ewentualne ograniczenia badania. Jest to niezwykle ważne, ponieważ żadne badanie nie jest pozbawione pewnych ograniczeń – czy to wynikających z metodologii, próby badawczej, czy też samego procesu zbierania danych. W pracy magisterskiej należy zatem uwzględnić wszelkie czynniki, które mogły wpłynąć na wiarygodność wyników i ich interpretację. Takie podejście pokazuje, że autor pracy jest świadomy potencjalnych problemów i ograniczeń swojego badania, co zwiększa wiarygodność jego pracy.

Kolejną istotną kwestią przy przedstawianiu wyników badań jest konsekwentne stosowanie terminologii naukowej i precyzja językowa. Wyniki muszą być opisane w sposób zrozumiały, ale jednocześnie zgodny z językiem naukowym danej dziedziny. Warto unikać niejasnych sformułowań i nadmiaru ogólników, które mogą wprowadzać w błąd lub utrudniać zrozumienie treści. Niezwykle istotne jest również odpowiednie stosowanie terminologii związanej z metodologią badawczą oraz statystyką, jeśli wyniki oparte są na analizach ilościowych. Brak precyzji w tym zakresie może prowadzić do nieporozumień i błędnych wniosków.

Nieodłącznym elementem prezentacji wyników badań jest również ich porównanie z literaturą przedmiotu. Praca magisterska nie powinna być odizolowanym tworem – jej wyniki muszą być interpretowane w kontekście dotychczasowych badań w danej dziedzinie. W tym celu warto odwoływać się do literatury omawianej w rozdziale teoretycznym. Porównanie wyników własnych z wynikami innych badaczy pozwala nie tylko lepiej zrozumieć znaczenie własnych ustaleń, ale także uwiarygodnić przedstawiane wyniki.

W kontekście pracy magisterskiej, przedstawienie wyników badań powinno również uwzględniać cele badawcze oraz pytania badawcze sformułowane na początku pracy. Należy zadbać, aby prezentowane wyniki odpowiadały na te pytania i pozwalały na ocenę hipotez. W pracy empirycznej niezbędne jest, aby wszystkie wyniki były przedstawione w logicznym porządku, zgodnym z kolejnością stawiania pytań badawczych i wytycznymi metodologicznymi.

Na zakończenie należy zwrócić uwagę na to, że wyniki badań muszą być rzetelne i wiarygodne. W pracy magisterskiej nie ma miejsca na manipulacje danymi ani na ich selektywne przedstawianie. Każde badanie ma swoją wartość naukową, nawet jeśli uzyskane wyniki są inne od oczekiwanych czy nie potwierdzają hipotez. Ważne jest, aby być uczciwym w prezentacji wyników i otwartym na różne możliwości interpretacyjne. To właśnie ta rzetelność i uczciwość stanowią fundament wartości naukowej pracy magisterskiej.

Przedstawienie wyników badań to jeden z najważniejszych rozdziałów pracy magisterskiej. Wymaga precyzyjnego doboru narzędzi do prezentacji danych, starannej interpretacji wyników, odniesienia do literatury przedmiotu oraz uczciwego przedstawienia ograniczeń badania. Tylko w ten sposób można stworzyć solidną podstawę do dalszej dyskusji i wnioskowania, które stanowić będą finalną część pracy magisterskiej.

Z części praktycznej pracy magisterskiej

Tabela 1: Typ mózgu badanej młodzieży ze względu na płeć

Płeć Cechy umysłu Razem
męskie męsko-kobiece kobiece
Dziewczęta   8 10 40   58
Chłopcy 28 22 10   60
Razem 36 32 50 118

Badania typów mózgu wskazują na to, że większość dziewcząt ma  umysł  kobiecy  –  69 %, a  chłopcy  mają  umysł  męski  w  46 %.  Dziewczęta  mają  umysł  z  cechami  męskimi  w  14 %, a chłopcy z cechami kobiecymi w 17 %. Większa grupa chłopców – 37 % ma cechy męsko-kobiece umysłu; wśród dziewcząt jest to w 17 %.

Tabela 2:     Style sensoryczne z podziałem na płeć

Płeć Styl sensoryczny Razem
Wzrokowcy Słuchowcy Kinestetycy Styl mieszany
Dziewczęta 24 15   9 10   58
Chłopcy 22   7 12 19   60
Razem 46 22 21 29 118

Badania stylów sensorycznych pokazują, że wśród 118 uczniów jest 39 % wzrokowców, około 19 % słuchowców a kinestetyków jest około 18 %. Styl mieszany reprezentuje grupa około 25 % osób.

W grupie dziewcząt, jak i chłopców jest  najwięcej  wzrokowców  –  odpowiednio  ok. 41 % i ok. 37 %. Na drugim miejscu wśród dziewcząt są słuchowcy – 26 %, a wśród chłopców kinestetycy – 20 %. Około 38 % chłopców reprezentuje styl mieszany, a ok. 12 % z nich to słuchowcy. Dziewczęta reprezentują kinestetyków w ok. 16 % i podobnie styl mieszany w ok. 17%.

Tabela 3: Style sensoryczne młodzieży z podziałem na typ szkoły

Typ szkoły Styl sensoryczny Razem

(100% poz.)

Wzrokowcy Słuchowcy Kinestetycy Styl mieszany
liczba % poz. liczba % poz. liczba % poz. liczba % poz.
Szkoła podstawowa 15 34,1 14 31,8   7 15,9   8 18,2   44
Technikum 11 26,2   6 14,3 11 26,2 14 33,3   42
Szkoła średnia ogólnokształ-cąca 20 62,5   2   6,3   3   9,4   7 21,9   32
Razem 46 39,0 22 18,6 21 17,8 29 24,6 118

Biorąc pod uwagę typ szkoły, największą grupę wzrokowców stanowią uczniowie średniej szkoły ogólnokształcącej – 62,5 % poziomu,  najwięcej  słuchowców  jest  w  klasach  szkoły  podstawowej – 31,8 %, a kinestetycy i reprezentanci stylu mieszanego to największa grupa wśród uczniów szkoły technicznej – odpowiednio 26,2 % i 33,3 %.

Tabela 4:     Style uczenia się (podział ze względu na płeć i typ szkoły)

Płeć Typ szkoły Style uczenia się
Konkre-tne doświa-dczenie Konce-ptuali-zacja Refle-ksyjna obser-wacja Aktywne ekspe-rymen-towanie
Dziewczęta szkoła podstawowa   26 0 16 10
technikum   20 0   7 13
średnia szkoła ogólnokształcąca   11 1   6   6
Razem   57 1 29 29
Chłopcy szkoła podstawowa   13 5 11   7
technikum   19 5 14   8
średnia szkoła ogólnokształcąca   15 3 17   3
Razem   47 13 42 18
Ogółem 104 14 71 47

Badania stylów uczenia się wykazują, że większość badanych uczniów preferuje konkretne doświadczenie – 88,1 % i refleksyjną obserwację – 60,2 %.

Wśród chłopców przeważa konkretne doświadczenie – 78,3 %  i  refleksyjna  obserwacja – 70 %. Wśród dziewcząt dominuje konkretne doświadczenie – 98,3 %  i  równoznacznie  w  50 % – refleksyjna obserwacja i aktywne eksperymentowanie.

We wszystkich typach szkół dominuje konkretne doświadczenie – ok. 90 %, W szkole podstawowej:  refleksyjna  obserwacja  w  61,4 %,  a  aktywne  eksperymentowanie w 38,6%; w średniej szkole zawodowej: aktywne eksperymentowanie i refleksyjna obserwacja występują w równych proporcjach – po 50 %, a w szkole średniej ogólnokształcącej: refleksyjna obserwacja  w  71,9 %  a  aktywne  eksperymentowanie  w  28,1 %.  We  wszystkich  typach  szkół w najmniejszym stopniu występuje obszar zwany konceptualizacją (abstrakcjonizmem).

Tabela 5: Typy osób w badanej grupie młodzieży

Płeć
Typ szkoły
Typ osoby
Odkrywca Myśliciel Pragmatyk Człowiek czynu
Dziewczęta szkoła podstawowa 16   0 0 10
technikum   7   0 0 13
średnia szkoła ogólnokształcąca   5   1 0   6
Razem 28   1 0 29
Chłopcy szkoła podstawowa   6   5 0   7
szkoła zawodowa 13   1 3   5
średnia szkoła ogólnokształcąca 13   4 1   2
Razem 32 10 4 14
Ogółem 60 11 4 43

Wśród badanej grupy osób ponad połowę stanowią odkrywcy – 50,8 %; ludzie czynu to 43%, myśliciele – 9,3 % i pragmatycy tylko 3,4 % uczniów.

W grupie 58 dziewcząt dominują dwa typy – człowiek czynu – 50 % i odkrywca – 48,3 %. Tylko jedna uczennica okazała się myślicielem – 1,7 % i nie ma w ogóle pragmatyków.

W grupie 60 chłopców przeważają odkrywcy – 53,3 %, ale są też ludzie czynu – 23,3 %, myśliciele – 16,7 % i pragmatycy – 6,7 %.

We wszystkich typach szkół  dominują  odkrywcy  –  ok. 50 %;  ludzie  czynu  to  ok. 40 % w szkole podstawowej oraz w średniej szkole zawodowej, a ok. 25 % w szkole średniej ogólnokształcącej. Około 15 % myślicieli jest w szkole ogólnokształcącej,  a  ponad  10 % w szkole podstawowej. Niewielki odsetek stanowią pragmatycy, których w ogóle nie ma wśród uczniów szkoły podstawowej, a w pozostałych szkołach stanowią mniej niż 10 %.

Łącząc style sensoryczne ze stylem uczenia się widać, że wśród wzrokowców najwięcej jest odkrywców – 45,7 % i ludzi czynu – 37 %. W grupie słuchowców – 50 % to odkrywcy, a 40,9 % to ludzie  czynu.  Wśród  kinestetyków  ponad  57 %  stanowią  odkrywcy,  28,6 %  to  ludzie  czynu, a 14,3 % to pragmatycy. Osoby  o  mieszanym  stylu  sensorycznym  są  jednocześnie  odkrywcami w ponad 55 %, ludźmi czynu w 37,9 % i myślicielami w 6,9 %.

5/5 - (4 głosów)