Jednostki tematyczne:
Temat 1: Poznajemy instalacje potrzebne w naszych domach.
Temat 2: Urządzenia techniczne w środowisku ucznia.
Analiza teologiczna
System zadań, jakie pojawiać się będą w poszczególnych jednostkach tematycznych ma rozwijać wyobraźnię techniczną i konstrukcyjną a także wspomagać rozumienie zasad działania i funkcjonowania struktur technicznych, co w konsekwencji doprowadzi do rozwoju myślenia technicznego wyobrażeniowego oraz pamięciowego. Realizacja tych celów będzie się odbywać podczas sytuacji dydaktyczno – wychowawczych, w której uczeń projektuje działania techniczne i analizuje, czy przyjęte rozwiązania spełniają oczekiwania jego i członków rodziny. Omawiając instalacje i sprzęt techniczny, należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i ekonomiczne ich eksploatowanie. Uczeń powinien mieć świadomość, że zakres i różnorodność produkowanego sprzętu jest tak duża, że użytkownik powinien umieć, przyjmując właściwe kryteria, dokonać selekcji i wyboru odpowiedniego sprzętu. Każdy uczeń powinien wiedzieć, jak należy reagować w razie wystąpienia określonych zagrożeń, żeby nie zaszkodzić sobie i innym. Należy uświadomić uczniom, że oszczędność to sprawa nie tylko prywatna, ale i ogólnospołeczna.
Analiza metodyczna:
Temat 1: Poznajemy instalacje potrzebne w naszych domach.
Metody: pogadanka, praca z podręcznikiem, burza mózgów, pokaz
Środki dydaktyczne: podręcznik do techniki, tablica symboli stosowanych w rysunkach instalacji elektrycznych, karta pracy poszczególnych instalacji domowych, osprzęt do instalacji elektrycznej
Charakterystyczne sytuacje dydaktyczno – wychowawcze:
- Analiza funkcji podstawowych i dodatkowych instalacji domowych.
- Odczytywanie schematów wybranych instalacji.
- Uświadamia sobie zagrożenia związane z niesprawnym działaniem instalacji.
Temat 2: Urządzenia techniczne w środowisku ucznia.
Metody: pogadanka, burza mózgów, praca w grupach .
Środki dydaktyczne: podręcznik do techniki, katalog urządzeń AGD, instrukcja urządzeń, schemat klas energooszczędnych sprzętu, analiza zużycia energii na podstawie urządzeń gospodarstwa domowego.
Charakterystyczne sytuacje dydaktyczno – wychowawcze:
- Analiza funkcji podstawowych urządzeń domowych.
- Wskazywanie niebezpieczeństw wiążących się z korzystaniem z urządzeń elektrycznych.
- Wskazywanie zmian, jakie nastąpiły w budowie omawianych urządzeń technicznych w ostatnich latach.
- Przestrzega przepisów bezpieczeństwa podczas posługiwania się urządzeniami elektrycznymi.
- Analiza zużycia energii na podstawie urządzeń gospodarstwa domowego.
jest to opracowanie pierwszego rozdziału podesłane przez studenta