Edukacja jest nieodłączną częścią życia człowieka. Pierwszy jej etap dziecko przechodzi w rodzinie, a w miarę upływu czasu rozwija swoje umiejętności i zainteresowania w placówkach oświatowo – wychowawczych, począwszy od przedszkola. Szkoła podstawowa to kolejny etap edukacji, po której zaczyna się nauka w gimnazjum. Zakończenie edukacji na tym etapie nie daje konkretnego zawodu, dlatego dorastający ludzie kontynuują dalej swą naukę w liceach, technikach i szkołach zasadniczych. W dzisiejszych czasach ukończenie liceum ogólnokształcącego nie daje wystarczającej satysfakcji młodym ludziom. Na tym etapie młodzież zaczyna zastanawiać się jak będzie wyglądała ich przyszłość i jakie warunki musi spełnić, aby być zadowoloną ze swoich osiągnięć i dlatego snuje plany i marzenia na przyszłość. W dużej mierze wiąże się z tym nauka na szczeblu wyższym, czyli studia. Poniższa tabela zawiera odpowiedzi badanych osób na pytanie:„Czy planujesz kontynuować naukę na studiach wyższych?”
Tabela 1a. Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych.
Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Nie | – | – | – | – | – | – |
Tak | 4 | 12,9 | 10 | 32,2 | 31 | 100 |
Jeszcze nie zdecydowałem(łam) | – | – | – | – | – | – |
Tabela 1b. Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych.
Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Nie | – | – | – | – | – | – |
Tak | 16 | 51,6 | 1 | 3,2 | 31 | 100 |
Jeszcze nie zdecydowałem(łam) | – | – | – | – | – | – |
Jak wynika z powyższej tabeli, wśród osób o samoocenie adekwatnej – cztery (12,9%) chciałyby kontynuować naukę na studiach. Dziesięć osób (32,2%) o samoocenie zawyżonej również planuje naukę na wyższych uczelniach.
W grupie badanych o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie negatywnych wszyscy, czyli szesnaście osób (51,6%) planuje studiować, podobnie jak jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, która także przyznaje się do swych planów związanych z kontynuacją nauki na studiach wyższych.
Można zauważyć, iż osoby, u których poziom samooceny jest zawyżony, prezentują wysoki poziom aspiracji edukacyjnych, zaznaczając chęć rozwijania swych umiejętności na wyższych uczelniach. Kolejna tabela zawiera odpowiedzi na pytanie: „Jaki poziom wykształcenia chciałbyś osiągnąć?”
Pożądany poziom wykształcenia | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Wykształcenie zawodowe | – | – | – | – | – | – |
Wykształcenie średnie | – | – | – | – | – | – |
Wykształcenie licencjackie | 1 | 3,2 | – | – | 1 | 3,2 |
Wykształcenie magisterskie | 3 | 9,7 | 10 | 32,2 | 30 | 96,8 |
Tabela 2a. Pożądany poziom wykształcenia
Pożądany poziom wykształcenia | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Wykształcenie zawodowe | – | – | – | – | – | – |
Wykształcenie średnie | – | – | – | – | – | – |
Wykształcenie licencjackie | – | – | – | – | 1 | 3,2 |
Wykształcenie magisterskie | 16 | 51,6 | 1 | 3,2 | 30 | 96,8 |
Tabela 2b. Pożądany poziom wykształcenia
Uzyskane odpowiedzi wskazują na to, że osoby o samoocenie adekwatnej posiadają mniejsze aspiracje edukacyjne od ankietowanych o samoocenie zawyżonej, gdyż trzy osoby (9,7%) wskazały na chęć zdobycia tytułu magistra, a jedna (3,2%) odpowiedziała, że pragnie zdobyć wykształcenie licencjackie.
Natomiast wśród osób o samoocenie zawyżonej – wszystkie (dziesięć osób – 32,2%) jednogłośnie ujawniły chęć zdobycia wykształcenia magisterskiego.
W grupie osób o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie negatywnych, również wszyscy odpowiedzieli, że będą dążyć do zdobycia tytułu magistra, podobnie jak jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie negatywnych.
Podsumowując można stwierdzić, iż badana młodzież posiada wysokie aspiracje edukacyjne – określając prawie jednogłośnie (trzydziestu spośród trzydziestu jeden badanych) chęć zdobycia tytułu magistra.
Następna tabela zawiera odpowiedzi na pytanie: „Jakie znasz języki obce?”
Tabela 3a. Znajomość języków obcych
Znajomość języków obcych | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Język angielski | 4 | 12,9 | 10 | 32,2 | 30 | 96,8 |
Język niemiecki | 3 | 9,7 | 6 | 19,4 | 25 | 80,6 |
Język łaciński | 1 | 3,2 | 1 | 3,2 | 11 | 35,5 |
Język rosyjski | 1 | 3,2 | 1 | 3,2 | 6 | 19,4 |
Język francuski | – | – | 1 | 3,2 | 2 | 6,4 |
Tabela 3b. Znajomość języków obcych
Znajomość języków obcych | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Język angielski | 15 | 48,4 | 1 | 3,2 | 30 | 96,8 |
Język niemiecki | 15 | 48,4 | 1 | 3,2 | 25 | 80,6 |
Język łaciński | 8 | 25,8 | 1 | 3,2 | 11 | 35,5 |
Język rosyjski | 4 | 12,9 | – | – | 6 | 19,4 |
Język francuski | 1 | 3,2 | – | – | 2 | 6,4 |
Analizując powyższą tabelę, daje się zauważyć, iż w grupie badanych o samoocenie adekwatnej – cztery osoby (12,9%) znają język angielski, trzy (9,7%) – język niemiecki, jedna (3,2%) – łacinę oraz jedna (3,2%) – język rosyjski.
Wśród osób o samoocenie zawyżonej głosy rozkładają się nieco inaczej. Aż dziesięć osób (32,2%) uważa, że zna język angielski, sześć (19,4%) – język niemiecki i tylko jedna (3,2%) – łacinę, język rosyjski i francuski.
Natomiast w grupie osób o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych – większość, bo piętnastu ankietowanych (48,4%) uczy się języka angielskiego i niemieckiego, ośmiu (25,8%) – języka rosyjskiego i jeden (3,2%) języka francuskiego.
Osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, przyznaje się do znajomości języka angielskiego, niemieckiego i łaciny.
Daje się zauważyć, że osoby, u których poziom samooceny jest wysoki, najwięcej głosów oddają na znajomość języka angielskiego, który jest najbardziej uniwersalny i którym można posługiwać się na całym świecie.
Kolejne pytanie ankietowe brzmiało: „Na jakim poziomie posługujesz się językiem obcym?”
Tabela 4a. Poziom znajomości języka obcego
Poziom znajomości języka obcego | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych | Razem | ||||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | ||
Słaby | 1 | 3,2 | 2 | 6,4 | 7 | 22,6 | |
Średni | 2 | 6,4 | 7 | 22,6 | 22 | 71 | |
Zaawansowany | 1 | 3,2 | 1 | 3,2 | 2 | 6,4 | |
Tabela 4b. Poziom znajomości języka obcego
Poziom znajomości języka obcego | Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych | Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych | Razem | |||
Liczba osób | % | Liczba osób | % | Liczba osób | % | |
Słaby | 4 | 12,9 | – | – | 7 | 22,6 |
Średni | 12 | 38,7 | 1 | 3,2 | 22 | 71 |
Zaawansowany | – | – | – | – | 2 | 6,4 |
Dwie osoby (6,4%) spośród czterech z samooceną adekwatną wskazały, że posługują się językiem obcym na poziomie średnim, jedna (3,2%) na słabym oraz jedna osoba (3,2%) na poziomie zaawansowanym.
Większość badanych o samoocenie zawyżonej, bo siedem (22,6%) spośród dziesięciu, także wskazało na poziom średni języków obcych. Dwie osoby (36,4%) – poziom słaby i jedna (3,2%) – zaawansowany.
Większość osób, bo dwanaście (38,7%) spośród szesnastu, o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i zawyżonej przy ocenie cech negatywnych, wskazało na znajomość języków obcych na poziomie średnim. Cztery osoby (12,9%) natomiast uważa, że zna języki obce na poziomie słabym.
Także jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, wskazała na znajomość języków obcych na poziomie średnim.
Reasumując można stwierdzić, iż większość badanych, bo dwudziestu dwóch z trzydziestu jeden (71%), posługuje się językiem obcym na poziomie średnim. Siedem osób (22,6%) na poziomie słabym, natomiast zaledwie dwie (6,4%) na poziomie zaawansowanym.
Podsumowując przedstawione treści można zauważyć zależność aspiracji edukacyjnych od poziomu samooceny, gdyż osoby posiadające zawyżoną samoocenę mają zdecydowanie większe aspiracje edukacyjne.
Prawie wszyscy respondenci, bo trzydzieści osób (96,8%), spośród trzydziestu jeden badanych, pragnęliby osiągnąć wykształcenie magisterskie. Również prawie wszyscy badani, bo aż trzydziestu (96, 8%), deklaruje znajomość języka angielskiego i język niemiecki – dwadzieścia pięć osób (80,6%). Poziom znajomości tego języka w większości badani określają jako średni – dwadzieścia dwie osoby (71%), obok poziomu słabego, do którego przyznaje się siedem osób (22,6%).
jest to opracowanie pierwszego rozdziału podesłane przez studenta