Aspiracja edukacyjne młodzieży

Edukacja jest nieodłączną częścią życia człowieka. Pierwszy jej etap dziecko przechodzi w rodzinie, a w miarę upływu czasu rozwija swoje umiejętności i zainteresowania w placówkach oświatowo – wychowawczych, począwszy od przedszkola. Szkoła podstawowa to kolejny etap edukacji, po której zaczyna się nauka w gimnazjum. Zakończenie edukacji na tym etapie nie daje konkretnego zawodu, dlatego dorastający ludzie kontynuują dalej swą naukę w liceach, technikach i szkołach zasadniczych. W dzisiejszych czasach ukończenie liceum ogólnokształcącego nie daje wystarczającej satysfakcji młodym ludziom. Na tym etapie młodzież zaczyna zastanawiać się jak będzie wyglądała ich przyszłość i jakie warunki musi spełnić, aby być zadowoloną ze swoich osiągnięć i dlatego snuje plany i marzenia na przyszłość. W dużej mierze wiąże się z tym nauka na szczeblu wyższym, czyli studia. Poniższa tabela zawiera odpowiedzi badanych osób na pytanie:„Czy planujesz kontynuować naukę na studiach wyższych?”

Tabela 1a. Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych.

Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Nie
Tak 4 12,9 10 32,2 31 100
Jeszcze nie zdecydowałem(łam)

Tabela 1b. Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych.

Plany młodzieży odnośnie przyszłego kształcenia na studiach wyższych Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Nie
Tak 16 51,6 1 3,2 31 100
Jeszcze nie zdecydowałem(łam)

Jak wynika z powyższej tabeli, wśród osób o samoocenie adekwatnej – cztery (12,9%) chciałyby kontynuować naukę na studiach. Dziesięć osób (32,2%) o samoocenie zawyżonej również planuje naukę na wyższych uczelniach.

W grupie badanych o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie negatywnych wszyscy, czyli szesnaście osób (51,6%) planuje studiować, podobnie jak jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, która także przyznaje się do swych planów związanych z kontynuacją nauki na studiach wyższych.

Można zauważyć, iż osoby, u których poziom samooceny jest zawyżony, prezentują wysoki poziom aspiracji edukacyjnych, zaznaczając chęć rozwijania swych umiejętności na wyższych uczelniach. Kolejna tabela zawiera odpowiedzi na pytanie: „Jaki poziom wykształcenia chciałbyś osiągnąć?”

Pożądany poziom wykształcenia Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Wykształcenie zawodowe
Wykształcenie średnie
Wykształcenie licencjackie 1 3,2 1 3,2
Wykształcenie magisterskie 3 9,7 10 32,2 30 96,8

Tabela 2a. Pożądany poziom wykształcenia

Pożądany poziom wykształcenia Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Wykształcenie zawodowe
Wykształcenie średnie
Wykształcenie licencjackie 1 3,2
Wykształcenie magisterskie 16 51,6 1 3,2 30 96,8

Tabela 2b. Pożądany poziom wykształcenia

Uzyskane odpowiedzi wskazują na to, że osoby o samoocenie adekwatnej posiadają mniejsze aspiracje edukacyjne od ankietowanych o samoocenie zawyżonej, gdyż trzy osoby (9,7%) wskazały na chęć zdobycia tytułu magistra, a jedna (3,2%) odpowiedziała, że pragnie zdobyć wykształcenie licencjackie.

Natomiast wśród osób o samoocenie zawyżonej – wszystkie (dziesięć osób – 32,2%) jednogłośnie ujawniły chęć zdobycia wykształcenia magisterskiego.

W grupie osób o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie negatywnych, również wszyscy odpowiedzieli, że będą dążyć do zdobycia tytułu magistra, podobnie jak jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie negatywnych.

Podsumowując można stwierdzić, iż badana młodzież posiada wysokie aspiracje edukacyjne – określając prawie jednogłośnie (trzydziestu spośród trzydziestu jeden badanych) chęć zdobycia tytułu magistra.

Następna tabela zawiera odpowiedzi na pytanie: „Jakie znasz języki obce?”

Tabela 3a. Znajomość języków obcych

Znajomość języków obcych Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Język angielski 4 12,9 10 32,2 30 96,8
Język niemiecki 3 9,7 6 19,4 25 80,6
Język łaciński 1 3,2 1 3,2 11 35,5
Język rosyjski 1 3,2 1 3,2 6 19,4
Język francuski 1 3,2 2 6,4

Tabela 3b. Znajomość języków obcych

Znajomość języków obcych Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Język angielski 15 48,4 1 3,2 30 96,8
Język niemiecki 15 48,4 1 3,2 25 80,6
Język łaciński 8 25,8 1 3,2 11 35,5
Język rosyjski 4 12,9 6 19,4
Język francuski 1 3,2 2 6,4

Analizując powyższą tabelę, daje się zauważyć, iż w grupie badanych o samoocenie adekwatnej – cztery osoby (12,9%) znają język angielski, trzy (9,7%) – język niemiecki, jedna (3,2%) – łacinę oraz jedna (3,2%) – język rosyjski.

Wśród osób o samoocenie zawyżonej głosy rozkładają się nieco inaczej. Aż dziesięć osób (32,2%) uważa, że zna język angielski, sześć (19,4%) – język niemiecki i tylko jedna (3,2%) – łacinę, język rosyjski i francuski.

Natomiast w grupie osób o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych – większość, bo piętnastu ankietowanych (48,4%) uczy się języka angielskiego i niemieckiego, ośmiu (25,8%) – języka rosyjskiego i jeden (3,2%) języka francuskiego.

Osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, przyznaje się do znajomości języka angielskiego, niemieckiego i łaciny.

Daje się zauważyć, że osoby, u których poziom samooceny jest wysoki, najwięcej głosów oddają na znajomość języka angielskiego, który jest najbardziej uniwersalny i którym można posługiwać się na całym świecie.

Kolejne pytanie ankietowe brzmiało: „Na jakim poziomie posługujesz się językiem obcym?”

Tabela 4a. Poziom znajomości języka obcego

Poziom znajomości języka obcego Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Słaby 1 3,2 2 6,4 7 22,6
Średni 2 6,4 7 22,6 22 71
Zaawansowany 1 3,2 1 3,2 2 6,4

Tabela 4b. Poziom znajomości języka obcego

Poziom znajomości języka obcego Osoby o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych, a zawyżonej przy ocenie cech negatywnych Osoby o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych, a adekwatnej przy ocenie cech negatywnych Razem
  Liczba osób % Liczba osób % Liczba osób %
Słaby 4 12,9 7 22,6
Średni 12 38,7 1 3,2 22 71
Zaawansowany 2 6,4

Dwie osoby (6,4%) spośród czterech z samooceną adekwatną wskazały, że posługują się językiem obcym na poziomie średnim, jedna (3,2%) na słabym oraz jedna osoba (3,2%) na poziomie zaawansowanym.

Większość badanych o samoocenie zawyżonej, bo siedem (22,6%) spośród dziesięciu, także wskazało na poziom średni języków obcych. Dwie osoby (36,4%) – poziom słaby i jedna (3,2%) – zaawansowany.

Większość osób, bo dwanaście (38,7%) spośród szesnastu, o samoocenie adekwatnej przy ocenie cech pozytywnych i zawyżonej przy ocenie cech negatywnych, wskazało na znajomość języków obcych na poziomie średnim. Cztery osoby (12,9%) natomiast uważa, że zna języki obce na poziomie słabym.

Także jedna osoba o samoocenie zawyżonej przy ocenie cech pozytywnych i adekwatnej przy ocenie cech negatywnych, wskazała na znajomość języków obcych na poziomie średnim.

Reasumując można stwierdzić, iż większość badanych, bo dwudziestu dwóch z trzydziestu jeden (71%), posługuje się językiem obcym na poziomie średnim. Siedem osób (22,6%) na poziomie słabym, natomiast zaledwie dwie (6,4%) na poziomie zaawansowanym.

Podsumowując przedstawione treści można zauważyć zależność aspiracji edukacyjnych od poziomu samooceny, gdyż osoby posiadające zawyżoną samoocenę mają zdecydowanie większe aspiracje edukacyjne.

Prawie wszyscy respondenci, bo trzydzieści osób (96,8%), spośród trzydziestu jeden badanych, pragnęliby osiągnąć wykształcenie magisterskie. Również prawie wszyscy badani, bo aż trzydziestu (96, 8%), deklaruje znajomość języka angielskiego i język niemiecki – dwadzieścia pięć osób (80,6%). Poziom znajomości tego języka w większości badani określają jako średni – dwadzieścia dwie osoby (71%), obok poziomu słabego, do którego przyznaje się siedem osób (22,6%).

5/5 - (1 głosów)
image_pdf