drugi fragment pracy dyplomowej, którą w tym roku prezentujemy
Pytanie 2: Czy są przedmioty, które szczególnie lubisz?
Drugie pytanie obrazuje nam zainteresowanie młodzieży gimnazjalnej przedmiotami szkolnym. Wynika stąd że tylko 24,3% respondentów nie przejawia zainteresowania przedmiotami szkolnymi, natomiast pozostali, tj. 75,7% badanych wykazuje zainteresowanie nimi. Najczęściej wybieranym przedmiotem wśród gimnazjalistów było wychowanie fizyczne, informatyka, matematyka, jak również biologia, historia oraz sztuka. Najmniej respondentów z kolei wybierało przedmioty humanistyczne, chemię, wiedzę o społeczeństwie i religię.
W gimnazjum w Grabicach młodzież w większości nie przejawia zainteresowania przedmiotami szkolnymi (56%). Pozostała część (44%) podkreślała, że takie zainteresowanie posiada. Najczęściej wybieranymi przedmiotami były tutaj: matematyka, informatyka, język polski oraz geografia.
W Brodach gimnazjaliści przejawiali zainteresowanie szkolnymi przedmiotami (66,7%). Do tych przedmiotów zaliczyli wychowanie fizyczne, sztukę, biologię oraz matematykę. Pozostała część (33,3%) respondentów zakreślała, iż takich zainteresowań nie ma.
W Gubinie w gimnazjum nr 1 badani w większości odpowiadali twierdząco na pytanie – czy są przedmioty które szczególnie lubią (69,6%). Najczęściej wymienianymi przez nich przedmiotami były: informatyka, wychowanie fizyczne oraz historia.
Ostatnie z badanych gimnazjów, tj. gimnazjum nr 2 w Gubinie w zdecydowanej większości przejawia zainteresowanie przedmiotami szkolnymi (75,7%) takimi jak: wychowanie fizyczne, historia, biologia i chemia. Pozostała część (24,3%) nie interesuje się szkolnymi przedmiotami.
Analiza wyników dotyczących zainteresowań przedmiotami szkolnymi wskazuje na znaczną różnorodność w postawach młodzieży wobec nauki. Około 75,7% badanych uczniów gimnazjów wykazuje zainteresowanie przedmiotami szkolnymi, co sugeruje, że większość młodzieży odnajduje wartość i przyjemność w nauce, mimo że niektóre przedmioty są bardziej popularne niż inne. Najczęściej preferowane przedmioty to wychowanie fizyczne, informatyka, matematyka, biologia, historia oraz sztuka. To wskazuje na rosnącą popularność przedmiotów, które są bardziej praktyczne lub w których uczniowie mogą dostrzegać bezpośrednie korzyści.
Jednakże, niewielka część uczniów (24,3%) nie wykazuje zainteresowania przedmiotami szkolnymi, co może sugerować potrzebę dodatkowego wsparcia czy też dostosowania programu nauczania, aby lepiej odpowiadał na różnorodne zainteresowania uczniów.
W analizie regionalnej zauważalne są różnice w zainteresowaniach. W gimnazjum w Grabicach znaczna część uczniów (56%) nie przejawia zainteresowania przedmiotami szkolnymi, podczas gdy w Brodach i Gubinie, większość uczniów wyraża zainteresowanie. W Grabicach uczniowie częściej wybierali przedmioty takie jak matematyka, informatyka, język polski i geografia, co może wskazywać na specyfikę lokalnych programów nauczania lub zainteresowań uczniów w tym regionie.
W Brodach, choć mniejsza część uczniów (33,3%) nie ma zainteresowania przedmiotami, ci, którzy są zainteresowani, preferują wychowanie fizyczne, sztukę, biologię i matematykę.
W Gubinie zainteresowanie przedmiotami jest wyraźnie większe. W gimnazjum nr 1 najczęściej wybieranymi przedmiotami są informatyka, wychowanie fizyczne i historia, podczas gdy w gimnazjum nr 2 uczniowie w większości preferują wychowanie fizyczne, historię, biologię i chemię.
Podsumowując, zainteresowanie przedmiotami szkolnymi wśród młodzieży jest powszechne, ale występują wyraźne różnice regionalne i przedmiotowe. Popularność przedmiotów praktycznych i rozwijających umiejętności życiowe jest zauważalna, podczas gdy przedmioty bardziej teoretyczne, takie jak chemię czy wiedza o społeczeństwie, nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem. Te różnice mogą być odzwierciedleniem lokalnych programów nauczania, preferencji nauczycieli lub specyficznych zainteresowań uczniów w poszczególnych gimnazjach.