Materiał empiryczny, który został zebrany w ramach programu badawczego dotyczącego psychologicznych wyznaczników patologicznego użytkowania internetu, ma na celu przedstawienie struktury aktywności związanej z korzystaniem z Internetu, a także pokazanie skali i stopnia patologicznego użytkowania internetu wśród badanych osób.
Grupa badawcza
Badanie obejmowało losowo wybrane grupy studentów z Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Łódzkiej i Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi w wieku od 18 do 28 lat (M=20,93). Uczestnictwo w badaniach wiązało się z aktywnym korzystaniem z internetu. Badania przeprowadzono w grupie, anonimowo. Wszyscy badani otrzymali informacje na temat celu badania, a także instrukcje dotyczące procedury przeprowadzania testów. Dane zbierano w ciągu około sześciu tygodni. Badanie obejmowało 339 osób, w tym 219 kobiet i 120 mężczyzn.
Narzędzia badań
Zastosowane narzędzia badawcze to:
Test Użytkowania Internetu (TUI) — Test na uzależnienie od Internetu K. Young w wersji P. Majchrzaka oraz N. Ogińskiej — Bulik. Składa się z dwudziestu pytań, które mają na celu ocenę stopnia wpływu Internetu na codzienne obowiązki, życie towarzyskie, produktywność, uczucia i relacje z innymi ludźmi. Po użyciu skali od rzadko do zawsze, badani odpowiadają na pytania. Zakres punktów waha się od dwudziestu do stu. Powyżej 80 punktów świadczy o patologicznym użytkowaniu internetu. P. Majchrzak, Natalia Ogińska i Bulik, rok wydania 2006.
Ankieta dotycząca użytkowania internetu składa się z dziewięciu pytań, które charakteryzują daną osobę, w tym jej wiek, płeć, długość stażu w Internecie, preferowane formy usług internetowych i miejsce logowania.
Analiza rezultatów badań
W pierwszym etapie analizy danych zwrócono uwagę na czas trwania korzystania z sieci. Wśród badanych przeważają osoby posiadające ponad trzyletnie doświadczenie w użytkowaniu Internetu, zarówno wśród kobiet (61,2 %) jak i mężczyzn (55 %). Grupa o najmniejszej liczbie członków, bez względu na płeć, składa się z osób, których aktywność w Sieci była krótsza niż rok.
Wśród osób badanych dom był najczęstszym miejscem logowania się do Sieci i korzystania z jej zasobów (71,1 %), uczelnia była druga pod względem częstotliwości logowania się (15,3 %), a miejsce pracy znalazło się na ostatnim miejscu (2,4 %). Wydaje się to zrozumiałe biorąc pod uwagę, że grupa badanych była studentami w większości studiów dziennych.
Możliwe jest, że aktywny udział w społecznościach funkcjonujących w Sieci jest miarą zaangażowania w wirtualny świat. Większość badanych internautów (75,8%) związana jest tylko z jedną sieciową grupą, podczas gdy najmniejszy odsetek populacji (6,2%) związany jest z ponad trzema społecznościami.
Tabela nr 1.
Liczba godzin w tygodniu | Liczba osób badanych ogółem | % | Mężczyźni | % | Kobiety | % |
---|---|---|---|---|---|---|
od 0 do 10 | 252 | 74% | 80 | 66% | 172 | 78% |
od 11 do 20 | 47 | 14.9% | 15 | 12% | 32 | 14.6% |
od 21 do 30 | 27 | 8.0% | 16 | 1.3% | 11 | 0.5% |
31-40 | 8 | 2.4% | 5 | 2.2% | 3 | 1.3% |
od 41 do 50 | 3 | 0.9% | 2 | 1.3% | 1 | 0.3% |
od 51 do 60 | 1 | 0.3% | 0 | 0.1% | 1 | 0.3% |
od 61 do 70 | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% |
od 71 do 80 | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% |
do 90 | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% | 0 | 0.0% |
od 91 do 100 | 2 | 0.3% | 2 | 1.3% | 0 | 0.1% |
Większość uczestników badania korzysta z własnego konta email w odstępie kilku dni (53,7 %), 28 procent robi to raz na dwa dni, a 18,3 procent sprawdza swoją wirtualną skrzynkę pocztową od 2 do 3 razy dziennie.
Czas spędzany w Internecie jest kluczowym kryterium w identyfikacji patologicznego użytkowania internetu. Przyjmuje się, że od 31 do 50 godzin korzystania z Internetu w tygodniu wskazuje na zagrożenie w/w zjawiskiem, a przekroczenie tego poziomu wskazuje na jego występowanie (A). W Augustynie w 2003 roku. W badanej populacji 3,3 procent uczestniczyło w pierwszym z wymienianych przedziałów, a 0,9 procent przekroczyło 50 godzin.
W całej populacji średni czas spędzany na internecie wynosi x = 9,58 godziny, z wyraźną przewagą mężczyzn x = 12,77 godziny nad kobietami x = 7,84. Wyniki są podawane w zakresie od 1 do 100 godzin.
Tabela nr 2.
Metody korzystania z Internetu | Ogółem (%) | Mężczyźni (M, N=120) | Kobiety (K, N=219) |
---|---|---|---|
1. E-mail | 90.5% | 33% | 60.5% |
2. Komunikatory (np. G-G, Skype) | 90.6% | 30.4% | 60.2% |
3. Aukcje online | 6.1% | 24.2% | 36.9% |
4. Inne | 49.6% | 15% | 3.5% |
5. Gry online | 46.6% | 18% | 27.6% |
6. Chat | 41% | 10.9% | 30.1% |
7. Erotyka | 16.5% | 9.4% | 7.1% |
93.5% badanych stwierdziło, że wirtualna poczta jest najbardziej popularną usługą oferowaną przez Internet. Spośród tej grupy większość stanowiły kobiety (60,5 %), na drugim miejscu wymieniono komunikatory, takie jak Gadu-Gadu, Skype i Tlen (90,6 %), a na trzecim miejscu znajdowały się emocjonujące zakupy online, takie jak aukcje internetowe (61,1 %). Wyszukiwanie plików, programy komputerowe, słuchanie stacji radiowych (49,6 %), gry online (46,6%), czaty (41 %) i erotyka (16,5 %) to inne kategorie, do których badani zaliczyli.
Zgodnie z wynikami badanych w Teście Użytkowania Internetu znacząca większość użytkowników Sieci uzyskała niskie wyniki; wskazuje to na brak lub niewielkie zagrożenie patologicznym użytkowaniem Internetu. Osoby, które uzyskały najniższy możliwy wynik (20 punktów), stanowiły największą grupę badanych (10,9%). Jednocześnie uzyskano najwyższy wynik 75 punktów.
Zgodnie z ustaleniami K Zgodnie z kryteriami Young średnia ocena obejmuje 50–79 punktów, co stanowi 7,5% osób badanych. W badanej grupie żaden uczestnik nie uzyskał wyniku powyżej 80 punktów, co wskazuje na patologiczne użytkowanie Internetu.
Tabela nr 3.
Wynik dokładny | N | % | Wynik dokładny | N | % |
---|---|---|---|---|---|
20 | 37 | 10.9 | 48 | – | – |
21 | 22 | 6.5 | 49 | 1 | 0.3 |
22 | 29 | 8.5 | 50 | 2 | 0.7 |
23 | 19 | 4.6 | 51 | 3 | 0.8 |
24 | 16 | 4.7 | 52 | 4 | 1.1 |
25 | 18 | 5.3 | 53 | 1 | 0.3 |
26 | 17 | 5.0 | 54 | – | – |
27 | 15 | 4.4 | 55 | – | – |
28 | 22 | 6.8 | 56 | 2 | 0.7 |
29 | 18 | 5.3 | 57 | – | – |
30 | 14 | 4.1 | 58 | 1 | 0.3 |
31 | 4 | 1.1 | 59 | 2 | 0.7 |
32 | 8 | 2.2 | 60 | – | – |
33 | 14 | 4.1 | 61 | 1 | 0.3 |
34 | 5 | 0.5 | 62 | 1 | 0.3 |
35 | 3 | 0.8 | 63 | 2 | 0.7 |
36 | 3 | 0.8 | 64 | – | – |
37 | 5 | 0.5 | 65 | – | – |
38 | 7 | 1.1 | 66 | 1 | 0.3 |
39 | 3 | 0.8 | 67 | 1 | 0.3 |
40 | 5 | 0.5 | 68 | – | – |
41 | 10 | 2.8 | 69 | – | – |
42 | 4 | 1.1 | 70 | 1 | 0.3 |
43 | 4 | 1.1 | 71 | 2 | 0.7 |
44 | 3 | 0.8 | 72 | – | – |
45 | 3 | 0.8 | 73 | – | – |
46 | 2 | 0.7 | 74 | – | – |
47 | 3 | 0.8 | 75 | – | – |
Wyniki
Można stwierdzić, że zaangażowanie w wirtualną rzeczywistość w badanej grupie studentów jest raczej niskie, biorąc pod uwagę strukturę aktywności związanej z korzystaniem z internetu. Wskazuje na to zarówno niska częstotliwość korzystania z poczty elektronicznej, członkostwo w pojedynczych lub wirtualnych społecznościach, jak i znaczna przewaga osób spędzających od 1 do 10 godzin w Internecie. Niemniej jednak dobór próby wydaje się prawidłowy i pozwala uniknąć typowych błędów w badaniach online, w których uczestnicy zgłaszają się samodzielnie, dokonując wstępnej autodiagnozy i klasyfikując siebie jako mające problemy z korzystaniem z Sieci.
Wskaźnik zagrożenia patologicznym użytkowaniem internetu wynoszący 7,5% jest zgodny z wynikami prezentowanymi w innych badaniach na świecie. Jednocześnie stanowi ważny sygnał o pojawiających się problemach związanych z surfowaniem po Sieci, które mają wpływ na fizyczne, psychiczne i społeczne funkcjonowanie człowieka w kontakcie z mediami.
Konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań, które uwzględniają osoby, których zaangażowanie w działania związane z internetem jest wyższe od przedstawionego. Może to pomóc zidentyfikować problem patologicznego użytkowania internetu.
jest to opracowanie pierwszego rozdziału podesłane przez studenta